Musiken hjälper oss att lyssna inåt i nytt masterprojekt

I tyskan är det bara ordet zu som skiljer ordet lyssna (zuhören) från att höra (hören).

Musiken hjälper oss att lyssna inåt i nytt masterprojekt 1
Masterstudenten Birgitta Flick ville skapa ett gemensamt rum för åhörarna när hon komponerade verket Lyssna. Foto: Dovile Sermokas

Av ordet inspirerades masterstudenten Birgitta Flick till att komponera verket Lyssna, som öppnar upp och skapar ett gemensamt rum för åhörarna.

Verket utgör kompositionsdelen i Birgitta Flicks examensprojekt på Kungl. Musikhögskolan (KMH) där hon läser sin master i komposition med jazzinriktning. Projektet har utvecklats i samarbete med Stockholms stift, Adolf Fredriks församling och Vokalensemblen i Sundbyberg inom det så kallade ESAIM-projektet.

– Jag har länge velat skriva för kör och även göra tonsättningar av psaltarpsalmer för en större uppsättning. Det var spännande att vara med i repetitionsprocessen, det var det som gjorde mitt masterprojekt annorlunda mot ett vanligt beställningsverk, säger Birgitta Flick.

Verket Lyssna är byggt på psaltarpsalm 39 och 40 och bär olika funktioner i gudstjänsten.

Birgitta Flick har inspirerats av gamla traditioner från den gregorianska tiden och inkluderat utvalda psalmer och församlingens sång i musiken. Tanken är att gudstjänsten ska upplevas som en helhet och att församlingens sång ska vara en lika självklar del av det musikaliska skeendet som körens och oktettens sång och spel.

– En rad i de här psaltarpsalmerna handlar om att lyssna, det är en vädjan till mänskligheten att lyssna. Det handlar om att lyssna utåt men också att lyssna inåt, att ha lyhördhet för vad som är viktigt i livet, säger Rikard Lindberg Karlsson, dirigent för Vokalensemblen i Sundbyberg.

– Lyssna är ett magiskt ord för mig, säger Birgitta Flick. Som musiker är lyssnandet ett redskap jag hela tiden försöker utveckla för att kunna agera musikaliskt. Lyssnandet och intuitionen leder vägen. Det är det som gör att komposition och improvisation känns som delar av samma flöde och bara skiljer sig genom olika förhållande till tid, fortsätter Birgitta Flick.

Lyssna uppfördes för första gången vid mässan under Jubilate, Stockholm Stifts årligen återkommande kyrkomusikaliska fest, och finns att ta del av på KMH:s YouTube-kanal. Verket kommer även att framföras på Saint Peter’s Church i New York City och på Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche i Berlin.

Hur utvecklingen av masterarbetet gick till kommer att presenteras av Birgitta Flick och Rikard Lindberg Karlsson på KMH X-day, en digital mötesplats där samarbetsmöjligheter presenteras och nya kontakter knyts mellan externa parter, forskare och masterstudenter från KMH och KTH. KMH X-day genomförs digitalt den 7 maj.