Behovet av mer forskning och kunskap om vad som stärker barns och ungas psykiska hälsa och ger en utvecklande lärmiljö i skolan är stort.
Därför stödjer Kungl. Vitterhetsakademien och Natur & Kultur tillsammans forskningen inom detta område genom att inrätta två nya forskartjänster.
Kungl. Vitterhetsakademien utlyser i samarbete med Stiftelsen Natur och Kultur två treåriga akademiforskartjänster inom psykologi. Den ena forskartjänsten har inriktningen psykisk hälsa och ohälsa hos barn och ungdomar och den andra har inriktningen pedagogisk psykologi.
– Vi vill vi möta ett mycket angeläget samhällsbehov kring barn och ungas villkor med den här gemensamma satsningen. Det behövs ny forskning om både ungas psykiska hälsa och hur skolan i högre grad ska kunna stimulera barn och ungas lärande, säger Karin Helander, ständig sekreterare på Kungl. Vitterhetsakademien.
– Med detta initiativ tar Natur & Kultur ett första steg för att direkt stödja samhällsviktig forskning inom områden där vi har stark utgivning. Att det sker genom samarbete med Vitterhetsakademien, som har gedigen kompetens och lång erfarenhet av forskningsfinansiering, och inom två viktiga forskningsområden i skärningspunkten mellan psykologi, pedagogik och ungas hälsa gör detta särskilt angeläget, säger Per Almgren, vd för Natur & Kultur.
Utlysningen består av två akademiforskartjänster:
- inriktning psykisk hälsa och ohälsa vänder sig till forskare som är verksamma inom området psykisk hälsa och ohälsa hos barn och ungdomar. Av särskilt intresse är att stödja forskning som syftar till att utveckla och utvärdera förebyggande insatser och interventioner för att främja psykisk hälsa i barn- och ungdomsgruppen.
- inriktning pedagogisk psykologi vänder sig till forskare som är verksamma inom området pedagogisk psykologi med fokus på barn eller unga. Av särskilt intresse är att stödja forskning med kognitionsvetenskaplig inriktning som stödjer lärande, minne eller motivation i grundskola eller gymnasieskola. Vidare är forskning om digitala lärresurser eller olika lärplattformar av intresse att stödja.