Många elever är rädda för att presentera inför klassen, en del vågar inte ens yttra sig i klassrummet.
18 procent av högstadie- och gymnasieelever har stannat hemma någon gång för att slippa göra en muntlig presentation.
Talrädsla kan ge stora konsekvenser, både under skoltiden och resten av livet. Gymnasieläraren Daniel Sandin undervisar talrädda elever i retorik och nu kommer hans bok Talrädsla i skolan – att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala .
Alla lärare har mött dem, eleverna som antingen genomför sina muntliga redovisningar med stor vånda eller som gör allt för att undvika dem. Talrädsla påverkar eleverna på flera sätt. Inte nog med att de plågas inför och under muntliga presentationer, många vågar inte ens yttra sig på lektionerna.
Det kan få konsekvenser för såväl betyg som möjligheter att få gehör för sina tankar och åsikter. Risken är dessutom stor att eleverna bär med sig sin talrädsla under resten av livet, med de begränsningar av livsval som det medför.
Många elever upplever att de inte får någon hjälp med sin talrädsla i skolan. Det vill Daniel Sandin , legitimerad gymnasielärare, råda bot på och har skrivit boken Talrädsla i skolan – att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala.
Den vänder sig till alla som möter talrädda elever i skolan. Boken ger konkret vägledning i hur man kan bemöta och arbeta med denna elevgrupp.
Central kunskap för att förstå psykologin bakom svårigheterna presenteras tillsammans med en stor mängd övningar och handfasta råd och tips, som alla bottnar i lång erfarenhet av praktiskt arbete med talrädda elever.
Enligt en undersökning som marknadsundersökningsföretaget GfK gjorde på uppdrag av Utbildningsradion (UR) 2012, uppgav 18 procent av högstadie- och gymnasieelever att de stannat hemma någon gång för att slippa göra en muntlig presentation i skolan. Det finns också många elever som är väldigt nervösa för att tala inför grupp, men som kanske inte kan definieras som talrädda. Med ökad kunskap om talrädsla kan lärarna hjälpa dem också.
Om författaren
Daniel Sandin är legitimerad gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap, samt författare och skribent med särskilt intresse för skolfrågor. Daniel har under många år fördjupat sig i talrädsla som fenomen, och i hur skolan kan hjälpa de elever som är drabbade. Sedan några år undervisar han i en retorikkurs för talrädda elever.