Ny forskning stödjer Optolexias metod för tidig upptäckt av dyslexi

Forskarna bakom det nystartade svenska företaget Optolexia har utvecklat en metod för att tidigt upptäcka dyslexi.

Metoden som nu publicerats i en vetenskaplig tidskrift kan helt förändra förutsättningarna för de barn vars skolgång påverkas negativt av läs- och skrivsvårigheter.

Metodiken, som har utvecklats av forskarna Mattias Nilsson Benfatto och Gustaf Öqvist Seimyr vid Marianne Bernadotte Centrum på Karolinska Institutet, erbjuder ett enkelt sätt att testa läsförmågan hos stora grupper av elever, för att tidigt upptäcka vilka barn som ligger i riskzonen så att de kan få stöd i ett tidigt skede.IT-Pedagogen.se

– Tidigt stöd är helt avgörande när det handlar om läs- och skrivsvårigheter, det är alla överens om. Det är helt enkelt lättare för yngre elever att utveckla sin läsförmåga än äldre. Och ju senare man får hjälp, desto mer har man kommit efter i undervisningen, säger Mattias Nilsson Benfatto.

I Sverige diagnostiseras barn med dyslexi i genomsnitt i 13-årsåldern.
– Det är alldeles för sent, menar Gustaf Öqvist Seimyr. För elever som får hjälp först då, är det svårt att hinna ikapp sina jämnåriga kamrater. Att ha svårt för att läsa och skriva, utan att veta vad det beror på, tär också på självkänslan och sänker motivationen att studera.

Vad är då den stora skillnaden mellan Optolexias metod och de traditionella metoder som används i skolan idag?

I artikeln “Screening for Dyslexia Using Eye Tracking During Reading”, som nu publiceras i tidskriften PLOS One, presenterar Mattias Nilsson Benfatto och Gustaf Öqvist Seimyr tillsammans med medförfattarna Jan Ygge, Tony Pansell, Agneta Rydberg, och Christer Jacobson den forskning som ligger till grund för metoden.

Utgångspunkten är sambandet mellan ögonrörelser och läsförmåga.
– Ögonrörelserna är inte en orsak till dyslexi, däremot återspeglar ögonrörelser de underliggande problem med ordavkodning och läsförståelse som personer med läs- och skrivsvårigheter brottas med. Genom att mäta ögonens rörelser under läsning kan vi därför identifiera vilka elever som har svårigheter att läsa och vilka som inte har det, berättar Mattias Nilsson Benfatto.

Resultatet är en träffsäker metod som till skillnad från traditionella metoder inte är beroende av några subjektiva värderingar. Och själva testet, när eleven läser en kort text samtidigt som ögonens rörelser spelas in, tar bara några minuter. Detta innebär att det är möjligt för skolor och kommuner att screena stora grupper av elever på ett enkelt sätt.

– I grunden är det en rättvisefråga. Alla barn med läs- och skrivsvårigheter har rätt till stöd. Tyvärr är det många barn som av olika skäl faller mellan stolarna, vilket orsakar stort lidande. Min förhoppning är att vår metod ska leda till att alla barn, oavsett bakgrund, får hjälp i tid, menar Gustaf Öqvist Seimyr.

Den nya metoden för tidig upptäckt av dyslexi finns redan idag tillgänglig för skolor och kommuner genom Optolexia.