Hem NYHETER Nyanlända elever gör en bok ihop med svenskspråkiga tredjeklassare

Nyanlända elever gör en bok ihop med svenskspråkiga tredjeklassare

Publicerat av: Redaktionen

Nyanlända och elever födda i Sverige skapar en bok tillsammans på Abrahamsbergsskolan.

Syftet är att skapa gemenskap och underlätta integrationen.

Nyanlända elever gör en bok ihop med svenskspråkiga tredjeklassare

Läraren Hanna Ekdén och resurspedagogen Hassan Farah (längst till vänster) låter äldre nyanlända elever göra en bok tillsammans med svenskspråkig tredjeklassare. Foto: Marc Femenia.

Idén till ett läs- och skrivprojekt föddes när Hanna Ekdén, lärare i åk 3, och hennes kollega Hassan Farah, resurspedagog, såg att nyanlända elever behöver mer stöd och hjälp den första tiden i Sverige.

De skrev en projektbeskrivning som de presenterade för skolledningen på Abrahamsbergsskolan. Idén formulerade de så här: ”Alla nyanlända elever ska känna sig välkomna till vår verksamhet och de ska bli delaktiga i sina respektive klasser”.

Gruppen träffas en gång i veckan i biblioteket som knyter an till litteratur och språkets betydelse i alla kulturer. Projektet har fått namnet ”Kitap” som är det turkiska ordet för bok.

Många av de nyanlända eleverna är i tonåren och huvudet högre än sina svenska skolkamrater som är nio år och går i åk 3, men deltagarna sätter sig spontant i blandade grupper vid olika bord.

Naod Abraha är en av deltagarna. Han är 15 år och kommer från Eritrea. Naod har varit i Sverige i sju månader och pratar redan bra svenska.

−Jag är här för att jag vill bli bättre på språket, säger han.

Utgångspunkten för språkträningen är en bilderbok som från början var utan text men som nu har blivit en berättelse som eleverna skapat med sina handledare.

Deltagarna resonerar kring vad som händer på bilderna, vad huvudpersonerna heter och vilken mat som ligger på tallrikarna.

Åldersblandningen har varit lyckad. De svenska eleverna tycker att det är roligt att förmedla kunskaper som de äldre har nytta av och de äldre nyanlända slipper jämföra sig med jämnåriga och arbetet blir prestigelöst.

Under projektet träffas projektledarna och skolledningen en gång i månaden för informationsutbyte. Handledarna ska också få utbildning i hur man arbetar med integration av nyanlända.

− Vi hoppas att Kitap ska få leva kvar länge och kanske sprida sig till andra skolor, säger Hanna Ekdén.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>