Moderatorer guidar om framgångsrika möten – fysiska och digitala
Hem NYHETER Moderatorer guidar om framgångsrika möten – fysiska och digitala

Moderatorer guidar om framgångsrika möten – fysiska och digitala

Publicerat av: Redaktionen

Vad utgör grunden för ett framgångsrikt evenemang?

Moderatorer guidar om framgångsrika möten – fysiska och digitala

Författare Åsa Julin & Marianne Olsson

Hur har det digitala genomslaget påverkat planering och genomförande av möten och events? 

Moderatorerna Marianne Olsson och Åsa Julin uppdaterar sin guide med sina bästa råd för att ställa om från fysiska evenemang till digitala möten. Guiden vänder sig främst till arrangörer och beställare som vill säkra ett professionellt genomförande av möten och evenemang och bli bättre på att mäta och följa upp sina mål.

Boken ger tips och råd för att lyckas med möten

Guiden, som riktar sig till arrangörer och beställare, innehåller handfasta tips, råd och verktyg för hur man framgångsrikt planerar möten på ett professionellt och kostnadseffektivt sätt.

Den lyfter också fram de fördelar som finns med att anlita en extern mötesledare (eller konferencier, facilitator eller moderator) och hur man bäst använder sig av extern kompetens vid möten eller evenemang.

Genom att dela vår gemensamma kunskap och erfarenhet hoppas vi bidra till fler framgångsrika möten som möter både publikens och arrangörens förväntningar. Den främsta drivkraften i vårt engagemang är att vi verkligen tror på mötets kraft och genomslag, säger Marianne Olsson.

Varför vi har skrivit guiden

Det arrangeras tusentals möten i Sverige varje år. I bästa fall är de väl genomförda, tankeväckande och spännande, i sämsta fall är de ineffektiva och ett slöseri med tid både för arrangör och publik.

Vi är båda verksamma som professionella moderatorer och har lett hundratals evenemang. Ofta är vi med redan på planeringsstadiet och har med åren lärt oss vad de viktigaste faktorerna är för att ett möte ska bli lyckat. Vi vill med den här guiden dela med oss av både vår expertis och några av våra arrangörers viktigaste erfarenheter och lärdomar.

Vi vill även lyfta fram vikten av målsättning, uppföljning och utvärdering för att säkerställa att mötets syfte har uppnåtts. Det är också avgörande för att se till att man utvecklas som arrangör samt säkerställa att budskap når fram utifrån ett kommunikationsperspektiv.

Alla möten är unika och detta gäller även planering och genomförande av digitala möten. I boken ger vi flera olika tips på hur ni skapar bra möten som antingen är helt digitala, fysiska inför publik eller hybridvarianter. Vi intervjuar även flera digitala specialister och kunder som delar sina missar och framgångskoncept. Med denna guide hoppas vi bidra till fler smarta beställare.

Vi kom på idén till guiden när vi jobbade tillsammans i ett kunduppdrag och upptäckte att det fanns en samsyn på hur vi ser att lyckade evenemang bör planeras. Det vi har gemensamt är att båda ofta engageras på ett tidigt stadium, vilket skiljer oss från många andra moderatorer, säger Åsa Julin.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>