Nytt fantasifullt mattespel höjer elevers motivation

Nu lanserar Studentlitteratur Tomoyo – ett mattespel där elever kan öva på matematik på sin nivå. I spelet får eleverna följa med på en fantasifull berättelse. Spelet har redan gjort succé hos elever och lärare som testat.

Nytt fantasifullt mattespel höjer elevers motivation 1Hur kan man få elever att öva mer på matematik på sin nivå utan att de jämför sina framsteg med varandra? I Studentlitteraturs nya mattespel Tomoyo, som lanserades under Matematikbiennalen i Växjö, har matematiken paketerats tillsammans med en fantasifull berättelse och motivationshöjande inslag. Genom Tomoyo erbjuder förlaget lärare ett digitalt komplement till matematikundervisningen och storsäljaren Favorit matematik. Spelet är en av Studentlitteraturs största satsningar någonsin.

– Tomoyo är en produkt där eleverna möter matematik i en motiverande miljö, med belöningar, allt eftersom de räknar, säger Marie Delshammar, läromedelsutvecklare på Studentlitteratur och innehållsansvarig för Tomoyo.

Mentorn och Pim hjälper eleverna samla poäng

Med hjälp av figurerna Mentorn och kattegojan Pim räknar eleverna sig igenom ett äventyr där de kommer vidare genom att samla poäng och olika saker som Pim behöver. Eleverna får direkt återkoppling efter varje moment och får själva överblick över sin progression under tiden de räknar.

Anpassar sig efter elevens nivå

Stort fokus i Tomoyo ligger på att möta varje elev just där hen befinner sig, men också på att ge belöning för ansträngning.
– Även om du får fel svar på en uppgift får du poäng för din arbetsinsats och för att du försökt, så du kommer ändå framåt. I en av klasserna vi testade Tomoyo på var det en elev som var snabb och en elev som behövde mer tid. Båda var stolta över sina framsteg trots att de befann sig på olika nivåer, säger Marie Delshammar.

”Jättebra från början till slut”

Sofia Björk, matematikutvecklare och förstelärare på Österportskolan i Malmö, anmälde sin åk 1 och åk 2 till Studentlitteraturs betatest och är glad att hon gjorde det.
– Det här har varit jättebra och intressant från början till slut, roligare än väntat, säger Sofia Björk. I Tomoyo hamnade alla elever snabbt på sin nivå beroende på hur de svarade på de inledande uppgifterna. Därefter kunde de jobba på mycket själva med hjälp av Mentorn som guidar genom läromedlet. Jag behövde inte lägga tid på att förbereda eller dubbelkolla utan kunde ge alla lite stöd under lektionen, och stanna lite extra hos en del elever.

Ökar engagemanget

Att spelifiering och motivationsdesign passar väl in i klassrummet är inget nytt. Spel är konstruerade för att engagera så att de som spelar blir motiverade att klara dem. Adam Palmquist, leg. lärare, författare och doktorand i informationsteknologi vid högskolan i Skövde, forskar om metoden och är aktuell hos Studentlitteratur med boken Det digitaliserade klassrummet:
– Det handlar inte om att spela spel utan om att man lånar principer och delar av spel. I undervisning används spelifiering för att höja elevens engagemang, arbetsglädje och självständighet och genom det öka elevens lärande, säger Adam Palmquist. För spelifierat lärande är den snabba återkopplingen och elevens möjlighet till överblick viktiga nycklar för framgång.

Från och m

ed vårterminen 2020 medföljer Tomoyo som komplement i Favorit matematiks elevpaket för årskurs 1-3.