Hem SKOLNIVÅGYMNASIUM Örebros elever inspirerar varandra i programmering

Örebros elever inspirerar varandra i programmering

Publicerat av: Redaktionen

I Örebro har Pysslingenskolan Karl Johan krokat arm med NTI Gymnasiet för att på ett kreativt sätt introducera programmering för eleverna.

För tredje året i rad visar de duktiga teknikeleverna på gymnasieskolan de yngre eleverna grunderna och nyttan med programmering.

Örebros elever inspirerar varandra i programmeringAtt ha förståelse för digitalisering och programmering är viktigt eftersom det är något som påverkar vår vardag allt mer. För NTI Gymnasietoch Karl Johans skola i Örebro har det blivit självklart att samarbeta genom att låta teknikeleverna på gymnasiet inspirera eleverna på grundskolan.

– Vi är väldigt glada över att vi får dra nytta av den kompetens som eleverna på NTI Gymnasiet har.

Detta väcker våra elevers intresse för teknik och det är roligt när de kan bli inspirerade av äldre elever, säger Arvid Hardmo som är biträdande rektor på Karl Johans skola.

Den senaste lektionen inleddes med att eleverna i årskurs 6 på Karl Johans skola fick berätta vad de vet om programmering och vad det används till. Eleverna på NTI Gymnasiet visade exempel på hur programmering används för att styra robotar, låsa upp dörrar och det som kanske imponerade mest – hur man kan lära en dator att se skillnad på hund och katt.

– Jag har låtit datorn titta på 25 000 bilder på katter och lika många bilder på hundar. Tack vare artificiell intelligens och machine learning prickar datorn numera ganska rätt, säger Mohammad Shakir som tillsammans med Mohamoud Mohamed höll i inspirationslektionen.

Skolorna har samarbetat kring programmering i lite olika former under flera år. Tidigare besökte eleverna i årskurs 9 NTI Gymnasiets makerspace där de fick lära sig mer om hur man kopplar hårdvara till programmering. Då fick eleverna vara med och skapa i det rummet som fungerar som gymnasiets digitala slöjdsal.

– Detta är en win-win situation. Det är fantastiskt att se hur våra elever växer genom uppgiften att visa digitaliseringens möjligheter för yngre elever, säger Simon Ekdahl, rektor på NTI Gymnasiet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>