Hem NYHETER Partnerevent – Thinkpad 25 år

Partnerevent – Thinkpad 25 år

Publicerat av: Redaktionen

På Artipelag, i Stockholms skärgård, dukade Lenovo upp för årets stora partnerevent.

I en mycket pedagogisk utställning hyllade de sin storsäljare Thinkpad, som fyller 25 år.

Montrar med duschar, ugnar, torktumlare och frysar visade på ett tydligt och pedagogiskt sätt denna ikons stryktålighet. Numera finns den dessutom inte bara i svart!

Vi är tidigt på plats för att få en exklusiv rundvandring med Pasi Välimaa, som är Solution Technologist på Lenovo. Det blir en resa i såväl nostalgins som framtidens tecken.

Vi tar det från början

Partnerevent - Thinkpad 25 årI en specialmonter ser vi samtliga modeller av Thinkpad från 1992 och framåt. Det kan få vem som helst att känna allt ifrån åldersnoja till vingslagen av teknikens utveckling. Vi minns bl.a. modellen 701C med ett s.k. Butterfly-tangentbord som fälldes ut när datorn öppnades upp. Där finns också modellen som innehöll såväl ett digitalt som analogt gränssnitt i form av ett pappersblock där vi med en penna kunde skriva och rita för att sedan se resultatet digitalt på skärmen.

Pasi berättar att Thinkpad har fått en form av kultstatus bland stora kundgrupper. Anledningen är att den alltid har varit robust och pålitlig genom åren. Den har också haft en egen design. Det skulle bli ett ramaskri om vi t.ex. tog på pekdonet mitt i tangentbordet och ersatte den med en styrplatta. ”Vissa saker ändrar vi inte på. Då är det ingen Thinkpad längre”, säger Pasi skrattande. ”Den går numera även att få med ett silverfärgat hölje. De verkliga entusiasterna är tveksamma till det erbjudandet”, fortsätter han. Vi tänker på Henry Fords klassiska citat – Kunderna kan välja vilken färg som helst på sin bil bara de väljer svart!

”I samband med att Thinkpad fyller 25-år har vi tagit fram en jubileumsversion”, berättar Pasi. ”Den tillverkas i en begränsad upplaga och tyvärr kommer det endast att levereras 300 exemplar till den nordiska marknaden”, säger han.

Yoga i skolan

Lenovos utbud består givetvis inte enbart av Thinkpad, även om den är i fokus vid detta partnerevent. Pasi visar för oss att de har utvecklat sin nya N23 Yoga Chromebook med utgångspunkt från skolvärlden. Den har många egenskaper som kommer väl till pass i den tuffa skolmiljön där slitaget kan bli betydligt större än i en kontorsmiljö. N23 Yoga har förstärkta portar och gångjärn. Den är vattenresistent, stöttålig och klarar fall på upp till 75 cm. Det är för övrigt den normala höjden på en skolbänk.

Gångjärnen klarar 360 grader och varje tangent har hullingar under sig för att de ska sitta fast ordentligt och därmed inte vara så lätta att pilla bort av nyfikna eller frustrerade elever. Yoga konceptet gör att eleverna kan välja att arbeta med sin Chromebook på flera olika sätt. Bildskärmen är även försedd med flertrycksteknik vilket underlättar vid t.ex. grupparbeten.

N23 Yoga har en starttid på åtta sekunder och direkt återupptagning vilket underlättar för eleverna när de förflyttar sig mellan lektioner och raster. Den är optimerad för att använda digitala läromedel och har försetts med en antiglidbehandlad yta som döljer repor och förbättrar greppet. Med en vikt på endast 1,35 kilo är den lätt att bära med sig även för de lite yngre eleverna.

Gaming växer alltmer

Vi får möjligheten till ett exklusivt samtal med Lenovos Norden chef Morten Karlsrud. Han är norrmannen som sedan ett år leder verksamheten i Norden och Baltikum. Den första frågan han får handlar om hur han ser på de olika marknaderna som finns inom hans ansvarsområde.

”Det finns en del skillnader mellan marknaderna även om jag inte brukar jämföra dem med varandra. I Sverige kan vi se att det finns ett större intresse för lösningar för skolvärlden än i de övriga länderna. Den finska ekonomin är stark och går uppåt och vi växer där”, svarar Morten.  ”Den marknad som kanske skiljer sig mest är Baltikum. Där smälter konsument- och SMB- segmenten samman på ett helt annat sätt än i norden”, fortsätter han.

Vi frågar honom om hans syn på gaming-marknaden. ”Gaming växer stort och vi har bl.a. samlat flera av våra kraftfulla gamingdatorer under varumärket Legion. Vi säljer mycket bra av dessa maskiner som har utrustats med en fokus på bra prestanda”, svarar han. ”När det gäller Casual Gaming är vi stora men jag vill även att vi ska in på Hardcore-segmentet. Då handlar det om att leverera maskiner som har det där lilla extra som attraherar de riktiga gamingproffsen. Målet är att vi ska vara en aktör där hösten 2018”, säger Morten med ett leende.

Nära till leendet

Han känns trygg och lugn i sin roll och har nära till leenden och skratt. Efter 15 år på HP var det dags att röra på sig och han började på Lenovo för fem år sedan. Det första uppdraget blev att vidareutveckla Lenovos verksamhet i Benelux och Norden. Sin nuvarande roll har han haft sedan oktober 2016.

”Sverige är ett kämpefokus för oss”, utbrister han på klingade skandinaviska. ”Vi satsar stort på bl.a. kommuner och skolan. Samarbetet med våra distributörer är mycket viktigt och det är ingen tillfällighet att vi genomför detta partnerevent just i Sverige”, fortsätter Morten engagerat. ”I Danmark har vi mer än 50 % av marknaden och i Baltikum är vi större än t.ex. HP. Nu vill vi växa i Sverige”, säger Morten bestämt.

Vi kan givetvis inte låta bli att prata lite om Thinkpad även med Morten. Han är övertygad om att den kommer att fira sin 50-årsdag om 25 år. Precis som Pasi berättat tidigare bekräftar han att flertalet av kunderna hävdar att – Den ska vara svart! ”Den är odödlig!”, säger han med ett skratt. ”De billigaste datorerna börjar försvinna. Vi har en produkt som har stått sig väl i konkurrensen i 25 år och det är fantastiskt. Vi ser också en trend att PCs blir alltmer personliga. Det sistnämnda gäller även Motorolas smarta telefoner i produktfamiljen Moto. Det finns många olika tillbehör som du kan köpa till din Moto-telefon och sätta en personlig prägel på din mobil”, avslutar Morten Karlsrud.

Bentoboxen inspirerade till designen

Lite senare hälsade Morten samtliga deltagare välkomna då han intog scenen för att inleda passet som innehöll olika föredrag. ”Vår ambition är att bli nummer ett”, är en summering av hans budskap. Därefter bjöd han upp Alain Raison, som är Executive Director, med ansvar för EMEA Commercial PC, på Lenovo.

Alain kunde berätta att det är medarbetaren Richard Sapper som är mannen bakom designen av den ursprungliga modellen av Thinkpad. Richard utgick ifrån Bentoboxen som är en japansk lunchlåda. En traditionell Bento består av ris, fisk, eller kött samt en eller flera små grönsaksrätter som tilltugg. I denna enkla och vardagsnära koppling hittade han symboliken till det som skulle bli en riktig långkörare. Något som vi bär med oss till jobbet varje dag, utan att tänka på det. Alain jämför även med en annan långkörare i en annan bransch, nämligen Porsche 911.

Vi ser fram emot kommande modeller av Thinkpad.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>