Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING PISA: Experter vid Malmö universitet

PISA: Experter vid Malmö universitet

Publicerat av: Redaktionen

Imorgon 3/12 publiceras PISA, världens största elevstudie, om 15-åringars kunskaper inom matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

Söker du som journalist experter som kan kommentera och sätta resultaten i perspektiv?

Vid Malmö universitet finns flera forskare som intresserar sig för PISA:

Malin Ideland är etnolog och professor i utbildningsvetenskap med intresse för vilka normer som styr skolan, bland annat när det gäller jämförandets logik och marknadiseringen av skolan:

PISA: Experter vid Malmö universitet

– Storskaliga kunskapsmätningar styr vad som anses som viktig kunskap och hur och när elever ska lära sig denna. Det har till exempel blivit ökat fokus på svenska (literacy) och matematik vilket är återkommande ämnen i mätningar.

Resultatet får betydelse för vilka reformer som politiker kan driva igenom, de fungerar som oemotsägliga argument även om vi vet att det är en mycket liten del av skolans verksamhet och uppdrag som speglas i mätningar.

Kontakt:
malin.ideland@mau.se
040-6658241

Anders Jakobsson, professor i pedagogik med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.

Har forskat om betydelsen av PISA och TIMSS.

– Trots att PISA-mätningarna har fått stort utrymme i debatten om skolan så har man från politiskt håll inte tagit resultaten på allvar. 2012 års mätning visade på en kraftig nedgång i resultaten bland svenska elever. 2015 hade medelvärdet förbättrats men gräver man djupare så ser man tydliga tecken på en skola som dras isär och blir alltmer ojämlik.

Kontakt:
anders.jakobsson@mau.se
070-170 58 74

Margareta Serder är lektor i utbildningsvetenskap med inriktning mot bedömning.

Hon har en bakgrund som högstadielärare i matematik och NO och har studerat PISA-mätningen bland annat i sin avhandling Möten med PISA (2015).

– Mätningen har kommit att få stor betydelse, inte minst i skoldebatten och som argument för olika utvecklingsinsatser och reformer. En problematisk aspekt av det är att resultaten i PISA är ett nationellt genomsnitt, som inte är till stor hjälp för att förstå hur olika skolors lokala, och största, utmaningar ser ut och kan hanteras.

Kontakt:
margareta.serder@mau.se
040-6657117

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>