Populärt utbilda barn och unga om reklam – läromedlet Media Smart fyller 10 år

2006 lanserades Media Smart i Sverige. Tio år senare är läromedlet som lär barn och unga att kritiskt granska reklambudskap mer aktuellt och populärare är någonsin.

Sedan starten har närmare 25 000 material distribuerats till landets skolor och idag besöks lektionssidorna på Media Smart mer än 8 000 gånger varje månad. Populäraste lektionen senaste månaden är ”Att granska reklam” för elever i årskurs 4-6. images

Läromedlet Media Smart är helt digitalt, helt gratis och riktar sig till barn i grundskolan och gymnasiet. Lektionerna för årskurs 4-6 lanserades först och är också de som fortfarande, tio år senare, är de populäraste. ”Att granska reklam” och ”vad är reklam?” är de mest besökta lektionssidorna. Syftet med Media Smart är att lära barn och unga att kritiskt granska reklambudskap.

– Vi beräknas ägna sex timmar per dag åt olika medier, även barn. Därför är det viktigt att de tidigt får förmågan att skapa sin egen uppfattning. Reklam och media är en stor del av vårt dagliga liv och borde behandlas därefter även i skolan, säger Camilla Nilsson, projektledare för Media Smart.

Läromedlet uppdateras löpande och nu i höst lanserades fyra nya lektioner för gymnasiet, där alla syftar till att ge eleverna en fördjupad kunskap inom reklam, media och källkritik. Lektionerna tar upp områden som bloggar och sociala medier, produktplaceringar, varumärken och hur reklam påverkar samhället.

– Den senaste tidens diskussioner kring smygreklam och så kallad native advertising samt reklammärkning gör att lektionsmaterialet känns än mer angeläget. Ett första steg i att kunna granska reklamen är ju att faktiskt kunna identifiera och känna igen vad som är reklam, säger Camilla Nilsson, projektledare för Media Smart.

Post Comment