”Programmeringskunskapen riskerar att försvinna hos nästa generation”
Hem EFTER PLUGGET ”Programmeringskunskapen riskerar att försvinna hos nästa generation”

”Programmeringskunskapen riskerar att försvinna hos nästa generation”

Publicerat av: Redaktionen

Att lära barn tänka i logiska följder – så kallade algoritmer ger barn ett grundläggande matematiskt tankesätt. Det kan och borde man börja med redan i förskolan, menar Agneta Nilsson.

Hon är biolog och grundare av Hands-On Science som arbetar med att ta fram enkla verktyg för barn att lära sig programmering med.

I en demonstration visar Agneta hur man kan börja med en enkel programmering direkt på en liten robots – även kallad Bee-Bot – rygg, på knappar med pilar åt olika håll. När barnet behärskar denna typ av enkla programmering kan hen sedan börja styra Bee-Boten från ett program som laddas ner till en läs – eller surfplatta. Tanken är att barnet ska få det robotstyrda biet att ta sig runt en bana med olika mönstrade fält på ett lekfullt sätt. I steg två, programmet i surfplattan, lär sig barnet att programmera längre sekvenser än de som knappas in direkt på roboten.

Problemet med användarvänlig teknologiIMG_9180
– Barn i dag föds in i en högteknologisk värld, och produkterna de möter är så användarvänliga att de glömmer fundera över hur de faktiskt fungerar. Förr behövdes hög förståelse för programmering för att över huvud taget kunna styra vissa apparater men så är det inte nu på samma sätt. Telefoner, datorer och egentligen all teknologi som barn utsätts för är redan färdig. Det gör att programmeringskunskapen riskerar att försvinna hos nästa generation. Därför bör man redan i skolan föra över den här kunskapen, annars blir det bara ett fåtal som kommer kunna styra världen – de som förstår programmering, menar Agneta Nilsson.

Stort intresse på SETT
Hands-on Science har två montrar på SETT-mässan i Kista utanför Stockholm. Där har intresset för Bee-Botsen varit otroligt stort. Agneta Nilsson tror att lärare blivit mer medvetna om vikten av programmering. Alla har en läsplatta, alla har sina telefoner – och man måste hitta medel att kunna styra och förstå dem med. Att få mjukvaruprogram som ökar förståelsen för tekniken de har integrerade i sin vardag, att inte bara köpa alla program och spel färdiga utan att också lära sig göra sina egna – det är det som lärarna börjar känna ger eleverna viljan att kunna göra sina egna spel så småningom.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>