Hem NYHETER Projekt i spetsmatematik ska lyfta särskilt begåvade elever

Projekt i spetsmatematik ska lyfta särskilt begåvade elever

Publicerat av: Redaktionen

I Partille kommun startas nu ett projekt på alla högstadieskolor.

Genom att låta särskilt begåvade gymnasieelever och universitetsstudenter stötta högstadieelever ska de som behöver få extra utmaningar.

– Elever som är särskilt begåvade riskerar att underprestera i matematik för att de tycker att det är tråkigt. Men får de en adekvat utmaning blir matematiken plötsligt rolig, säger Nils Grimbeck, som är koordinator för projektet.

Projekt för att stimulera särskilt begåvade elever

Projekt i spetsmatematik ska lyfta särskilt begåvade elever

Joakim Magnusson, lektor vid Stadsparksskolan, och Nils Grimbeck, koordinator, arbetar med projektet “Matte EX – spetsmatematik i Partille”. Foto: Partille kommun/Mostphoto .

Enligt Skolverket är fem procent av eleverna i skolan särskilt begåvade. Men att vara det kan innebära behov av extra stimulans. I Partille kommun startas därför nu ett projekt för särskilt begåvade elever på alla högstadieskolor.

Projektet går under namnet ”Matte EX – spetsmatematik i Partille” och innebär att fem gymnasieelever och universitetsstudenter, som själva är särskilt begåvade inom matematik, arbetar som stöd och erbjuder möjlighet till extra undervisning för de elever som behöver fler utmaningar.

De träffar elevgrupper en gång i veckan för att diskutera och lösa matematiska problem.

Nils Grimbeck går årskurs tre på gymnasiet och arbetar som koordinator för matematikprojektet:

– En fördel är att vi är matteintresserade ungdomar. Vi pushar, utmanar och introducerar häftiga matematiska koncept, säger Nils Grimbeck.

Lokalt initiativ

Idén bakom projektet har vuxit fram lokalt. Joakim Magnusson har en lång bakgrund som lärare i Partille kommun. Sedan ett år tillbaka är han lektor på Stadsparksskolan, med uppdrag att utveckla matematikundervisningen i kommunen. Joakim Magnusson förklarar att det var en av hans dåvarande kollegor, Tuula Maunula, som fick idén till projektet. Hon undervisade Nils Grimbeck i matematik. Efter årskurs 9 kom han tillbaka och började hjälpa till med att undervisa särskilt begåvade elever på Vallhamra skola. Och nu, två år senare, skalas arbetssättet upp för att omfatta alla högstadieskolor i kommunen.

Nya sätt att se på matematiken

Projektet är ett komplement till den ordinarie undervisningen och Joakim Magnusson är noga med att betona att det inte handlar om att dela upp elever i olika grupper:

– En viktig poäng är att eleverna får bredda sig, vilket de har stor nytta av i sin vanliga klass där de kan bidra med nya sätt att se på matematiken, säger Joakim Magnusson.

Både Joakim Magnusson och Nils Grimbeck återkommer till betydelsen av att främja ett diskussionsvänligt klimat:

– Eleverna får utmaningar på sin nivå. Men det handlar också om att kunna dela med sig och om hur vi kommunicerar kring matematiken, säger Nils Grimbeck.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>