Ryberg vill bjuda in världen till klassrummet med digital undervisning

I mars i år beslutade regeringen att förstärka skolans styrdokument, i syfte att bland annat ge lärare förutsättningar för att stärka elevernas digitala kompetens. Eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt genom att använda digital teknik, samt arbeta med digitala texter, medier och verktyg.

Ryberg vill bjuda in världen till klassrummet med digital undervisning 1
Julia Ryberg

Vi satte oss ner över en kopp med Julia Ryberg, engelskredaktör för högstadiet på Bonnier Education och före detta lärare, för att ta reda på hur digitala läromedel kan stötta lärare i deras arbete.

Ryberg var missnöjd med utbudet av läromedel på skolan som hon arbetade på och letade ofta på nätet efter relevant undervisningsmaterial. ”Skolans läromedel i moderna språk var föråldrade och tog inte hänsyn till Lgr 11”, berättar hon. ”Målsättningen för mig var att hitta autentiska texter och ljudfiler som skulle motivera eleverna att lära sig språket.”

Tidskrävande uppgift
Sökandet kunde ta många timmar. Ryberg tyckte att det var svårt att hitta material som höll rätt nivå rent språkligt, och som samtidigt var intressant för eleverna att jobba med innehållsmässigt. Hon använde sig mycket av lekar och digitala quiz för att hjälpa eleverna att bygga upp ordförrådet – något som var mycket populärt.

Enkelt att bedöma syfte och relevans
Nu arbetar Ryberg heltid med att utveckla digitala läromedel, något som hon stormtrivs med. ”Fördelarna med att använda just Clio Engelska som sitt digitala läromedel är många”, säger hon. Hon förklarar att texterna och aktiviteterna speglar det centrala innehållet från Skolverket och att samtliga aktiviteter är knutna till kunskapskraven i engelska. ”Det här gör det enkelt för lärare att bedöma aktiviteternas syfte och relevans. Samma gäller för lärandemålen, som hjälper eleverna att själva se poängen med en aktivitet.

Stora valmöjligheter
I Clio Engelska finns många olika aktivitetskategorier att välja mellan. Det stora utbudet gör att eleverna kan jobba med olika engelskspråkiga dialekter och accenter på ett sätt som är otänkbart i andra läromedel. ”Jag är extra nöjd med ett område om utbildningsfrågor som heter Education. I det kan eleverna läsa om olika utbildningssystem i världen, lära sig om allas rätt till utbildning och jobba med könsdiskriminering i utbildningsfrågor”, berättar hon.

Något som Ryberg tycker är viktigt att trycka på är att digitala läromedel kan underlätta inlärningen för elever som är i behov av extra stöd. I Clio Engelska finner du bland annat lättlästa texter, ordförklaringar, läsguider, uppläsningsfunktion, interaktiva tabeller som ger stöd och struktur, och mycket mer.

Ryberg avslutar med att dela med sig av sin framtidsvision för digitala läromedel. ”Min vision är enkel: Inga gränser! Jag vill fortsätta att bjuda i världen till varje klassrum i Sverige, och att ge eleverna chans att uppleva engelskspråkiga kulturer – oavsett var i Sverige de befinner sig.”

Julia Rybergs 3 bästa tips för att undervisa i engelska digitalt
Tips 1: Hämta in autentiskt undervisningsmaterial från internet, främst ljudfiler. Det är inte hållbart om dina elever bara förstår BBC-engelska. Många fler dialekter och accenter finns att ta in. Här kan Clio Engelska verkligen vara till hjälp.

Tips 2: Ta hjälp av interaktiva quiz. Då kan eleverna slipa sina kunskaper i engelska på egen hand, utan att du behöver rätta.

Tips 3: Låt dina elever använda digitala verktyg för att presentera vad de har lärt sig. De kan till exempel presentera sina kunskaper genom att skapa digitala tankekartor, memes, broschyrer, affischer och videoklipp.