Så kan man minska överbelastning på skolans digitala plattformar om fler skolor stänger

När fler skolor går över till att bedriva distansundervisning sker en enorm ökning av användningen av skolans digitala plattformar.

Så kan man minska överbelastning på skolans digitala plattformar om fler skolor stänger 1Erfarenheter från våra nordiska grannar visar på initiala problem när skolorna stänger, med problem att komma in på plattformar och att det laggar och är segt. I Sverige har detta förebyggts i veckor, nu publiceras ett stöd för att minska överbelastning på systemen.

“Vi kommer behöva hjälpas åt om fler skolor stänger”

Nu har branschorganisationen tagit fram råd för hur man kan minska överbelastning lokalt. Jannie Jeppesen, vd på branschorganisationen, lyfter behovet av att arbeta på flera plan för att minska pressen på systemen. Våra leverantörer har förberett sig i veckor med att säkra upp kapacitet, både kring ökat behov av support och stöd, men också teknisk kapacitet som kraftfullare servrar.

Det arbetet kommer fortsätta men det kommer inte att räcka, det kommer att lagga, varnar hon. Det här är en extraordinär situation, något vi redan kände av på sina håll när gymnasierna och högskolorna flyttade sin undervisning online förra veckan.

Vi måste nu hjälpas åt och samarbeta med alla som använder systemen för att minska trycket och framförallt stressen det kan skapa för lärarna. Det finns vissa tips och trix för hur man kan minska effekterna av den ökade belastningen genom hur man använder tjänsterna, och det är sådana vi nu tagit fram. Det handlar om allt från att inte starta alla lektioner på skolan vid samma tid, till att inte göra stor körningar om exempelvis frånvarostatistik från förvaltningen under skoltid, avslutar hon.

En extraordinär situation – erfarenheter från Norden

Plattformar som i normala fall bara används ett par gånger om dagen får nu helt nya användningsområden. Det som förut skedde i klassrummen flyttar online, med föreläsningar, grupparbeten, fördelning av arbetsuppgifter och instruktioner.

De nordiska grannländerna stängde sina skollokaler någon vecka före Sverige fick rekommendationen att stänga gymnasier och universitet. Länderna är relativt jämförbara med liknande och välutbyggd infrastruktur, både när det gäller nätkapacitet och tillgång till digitala verktyg i skolorna. I Danmark har man haft problem med sin nationella inloggstjänst, Unilogin, som medfört långa väntetider och nekad åtkomst för många. I Norge rapporterar man om liknande problem med överbelastade tjänster och i Estland gick systemen ner när landets 116.000 elever skulle logga på. Sverige har 400.000 högskolestudenter, 350.000 gymnasieelever och 1 miljon elever i grundskolan.

En del av det nationella stödet skolahemma.se

Branschorganisationen medverkar i det nationella samarbetet skolahemma.se, som är ett stöd för skolorna under coronapandemin. Skolahemma och partners producerar stöd till skolorna inom olika områden under ledning av RISE på uppdrag av Skolverket och i samarbete med SKR, Swedish Edtech Industry och UR. Branschen driver under ramen för skolahemma.se en webbsida där branschens resurser, kostnadsfria material och tjänster och stöd löpande publiceras för att stödja skolsystemet under krisen.

Tipsen och trixen för att minska överbelastning på skolans digitala plattformar är framtaget i ett samarbete mellan flera leverantörer samt huvudmän och IKT-strateger för skola. De nordiska grannländerna har varit generösa med sina erfarenheter. Arbetet uppdateras vid behov.