Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Skilda världar i Göteborgs skolor

Skilda världar i Göteborgs skolor

Publicerat av: Redaktionen

– Det är stor skillnad. I Fiskebäck där jag arbetar idag kan alla mina elever svenska.

– Så var det inte i Gårdsten där jag arbetade i 20 år.

Skilda världar i Göteborgs skolor

Ingela “Hulda” Alexandersson i samtal med Bengt Randén i podden Skolverkstan

Där kunde det finnas elever som var analfabeter och inte kunde svenska i samma klass där vi skulle ha lektion i engelska. Det gör att man måste anpassa sig som pedagog, säger Hulda Alexandersson.

Hon arbetar idag som lärare på Fiskebäcksskolan som ligger bland villor och radhus vid havet, men har även lång erfarenhet från arbete i skolor i delar av Göteborg där befolkning och bostäder är helt annorlunda.

Att vara ledare i klassrummet

Hulda Alexandersson berättar i samtalet med grundskoledirektör Bengt Randén om sina erfarenheter av skillnaderna och möjligheterna med att vara pedagogisk ledare i klassrummet med olika förutsättningar.

– Att vi har en segregerad stad påverkar ju såklart även skolorna och arbetet med undervisningen. När det gäller förutsättningarna för dig i arbetet som lärare. Vad är skillnaderna när det gäller till exempel arbetsorganisationen, undrar Bengt Randén.

– I Gårdsten var kollegiet mycket viktigare. Där kunde vad som helst hända under en dag. Då behöver man ett nära stöd från kollegorna och det fanns där. Man lär sig att vara flexibel. I Fiskebäck behöver man inte sina kollegor på riktigt samma sätt. Här har jag fått möjlighet att utvecklas som pedagog. Vi lärare pratar mycket pedagogik och utvecklas tillsammans som pedagoger, förklarar Hulda Alexandersson.

Vi borde anpassa oss efter eleverna

I podden Skolverkstan resonerar de tillsammans kring varför skolan inte lyckas med att höja kvaliteten i undervisningen i alla skolor och kring hur man kan komma tillrätta med de problem, utmaningar men även ta tillvara de möjligheter som finns i grundskolan i Göteborg.

– Jag tror att ett problem är att vi hela tiden rättar oss efter lärarnas schema. Istället borde vi anpassa oss efter eleverna. Händer någonting kring en elev så borde vi ha möjlighet att styra om och vara flexibla, anpassa dagen och undervisningen. Vi behöver ta tillvara lärarnas kapacitet och de förmågor vi har även utanför just själva läraryrket, berättar Hulda Alexandersson.

Samtalet fortsätter och berör bland annat behovet av tydliga skolledare som vågar fatta beslut, ger lärarna arbetsro genom att bland annat hålla fast den inslagna vägen och hålla siktet mot en skola med högre kvalitet i undervisningen, likvärdig utbildning och tydligare styrning och ledning.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>