Skolbibliotekarien Cilla Dalén tilldelas Ingvar Lundbergpriset

Cilla Dalén tilldelas Ingvar Lundbergpriset på 100 000 kronor för sitt engagerade arbete med att öka elevers läsintresse, läsutveckling och informationskompetens.

Skolbibliotekarien Cilla Dalén tilldelas Ingvar Lundbergpriset 1
Foto: Håkan Elofsson

Cilla Dalén arbetar på Enbacksskolan i Tensta och är även författare till lättlästa biografier.

Juryns motivering:

Cilla Dalén tilldelas Ingvar Lundbergpriset 2020 för sitt engagerade arbete med att öka elevers läsintresse, läsutveckling och informationskompetens. I sin roll som skolbibliotekarie bidrar hon till inspiration och kunskapsspridning till lärare och elever på den skola där hon arbetar men också till allmänheten genom sociala medier och bloggar. Med sin kvalificerade kompetens lyfter och utvecklar Cilla Dalén skolbibliotekariens roll och betydelse för undervisning, lärande och läslust, helt i Ingvar Lundbergs anda.

Cilla Dalén är bibliotekarie på Enbacksskolan i Tensta där hon strävar efter att skolbibliotekets verksamhet ska vara ett betydelsefullt stöd för lärarna i deras arbete med att utveckla elevernas läsförståelse. Hon bloggar om sitt arbete på Pedagog Stockholms blogg Vad gör de i biblioteket?.

På Cilla Daléns tidigare arbetsplats, Hjulsta grundskola, var hon initiativtagare till skolans årligen återkommande arbete kring ALMA-priset. Genom läsning, litteratursamtal och eget skapande med inspiration från pristagarna och deras verk fick hon hela skolan fokuserad på läsning och läsförståelse. Tillsammans med Annelie Drewsen har Cilla Dalén skrivit lättlästa biografier över Astrid Lindgren, Alfred Nobel, Selma Lagerlöf och drottning Kristina.

Prisutdelningen äger rum på Lärarscenen på Bokmässan i Göteborg, klockan 12.00 torsdagen den 24 september. Lyssna redan idag på samtalet med Cilla Dalén i podden Kurage.

Ingvar Lundbergpriset är instiftat till minne av Ingvar Lundberg, professor i psykologi och en internationellt erkänd forskare inom läs- och skrivutveckling och dyslexi. Priset ska årligen tilldelas en person som har gjort avgörande insatser för att främja kunskap om läs- och skrivinlärning, utvecklat metoder för att undervisa barn i läsning eller som på annat sätt stimulerat barns läsande.

Priset har tidigare tilldelats Ulrika Wolff, Anne-Marie Körling, Barbro Westlund, Katarina Herrlin, Monica Reichenberg samt Karin Taube.