Högskolan i Halmstad satsar på nya ämneslärarutbildningar.
Med Digitalt laborativt centrum (DLC) som nav vill lärosätet utbilda framtidens lärare med nya utbildningsverktyg.
Det är satsningar som ligger i linje med Lärarförbundets åtgärdsplan för ett digitalt språng inom skolan. Åtgärder som presenterades när förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand besökte Högskolans digitala labb förra veckan.
Nästa vecka, den 15 mars, startar ansökningsperioden till höstens högskoleutbildningar. I Högskolan i Halmstads utbud finns tre nya ämneslärarutbildningar för gymnasiet: två i naturkunskap, med matematik eller engelska som andraämne, samt en i svenska, med engelska som andraämne. Utbildningarna är anpassade för att möta framtidens elever, på deras plattformar och på deras villkor.
Det handlar om att tänka bort gamla mönster och se nya möjligheter.
– Det finns mycket teknik i skolan i dag, men det råder brist på kunskap om hur man använder tekniken för att utveckla elevernas lärande. Där ser vi ett stort behov av kompetensutveckling till blivande och redan verksamma lärare, något som vi arbetar med i forskning, utbildning och samverkan, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapens didaktik och vicerektor med ansvar för utbildning på Högskolan i Halmstad.
Det har historiskt sett varit svårt att attrahera lärarstudenter i naturvetenskapliga ämnen. Utbildningar har lagt ner och bristen på lärare är akut.
Kommer de nya utbildningarna att funka?
– Det gäller att vi gör det här riktigt bra och visar att vi gör något som inte alla andra gör. Kombinationen av den naturvetenskapliga kompetensen på lärosätet, ämnesdidaktiken och vårt digitala labb, gör oss unika. Vi är stolta över det vi har här och vi vill gärna visa upp det, säger Pernilla Nilsson, som är övertygad om att Högskolan kan skapa en lärarutbildning för framtiden. En utbildning där de blivande lärarna får verktygen att inspirera och utbilda kommande generationer utifrån deras livsvillkor och de samhällsutmaningar vi ser. Dessa handlar både om digitalisering och om frågor som rör till exempel hållbar utveckling.
Vuxenvärlden måste komma ikapp
– Det är vi i vuxengenerationen som behöver ta oss över digitaliseringens trösklar. Barnen och ungdomarna är redan där, konstaterade Håkan Cajander, föreståndare för DLC, när han nyligen visade ordföranden i Lärarförbundet, Johanna Jaara Åstrand, finesserna i de flexibla lokalerna, där alla rum kommunicerar, alla kan dela sina idéer trådlöst och fasta whiteboard och statiska installationer är bannlysta.
Johanna Jaara Åstrand var på Högskolan i Halmstad för att presentera åtgärder för ett digitalt språng i den svenska skolan, där strategi, kompetensutveckling och ökad forskning utgör hävstången. Förbundsordföranden ser Högskolans digitala laborativa centrum som en plattform där språnget redan nu är möjligt.
– Jag tror att DLC kommer att spela en jättestor roll och det finns världens chans nu som lärarstudent att få vara med och bygga ny kunskap, ta del av ny kunskap och bli en viktig spelare i att utveckla nya metoder för lärande.
FAKTA:
I höst startar Högskolan i Halmstad tre nya ämneslärarutbildningar:
Ämneslärare i gymnasieskolan – naturkunskap och engelska, 300 hp
Ämneslärare i gymnasieskolan – naturkunskap och matematik, 300 hp
Ämneslärare i gymnasieskolan – svenska och engelska, 300 hp