Hem NYHETER Digitalt berättande för elever på språkintroduktions programmet

Digitalt berättande för elever på språkintroduktions programmet

Publicerat av: Redaktionen

Med start tisdag 10 april kommer gymnasieelever som går på språkintroduktionsprogrammet på Gymnasieskolan Vipan och Polhemskolan i Lund under två dagars workshopar att skriva, spela in och illustrera egna berättelser tillsammans med pedagoger från Kulturskolan Lund.

Projektet äger rum i omgångar under två veckor i april, på Lunds kommuns kulturhus Stenkrossen.

Digitalt berättande för elever på språkintroduktions programmet

Utgångspunkten för dessa workshopar är projektet Sverige Berättar, ett projekt som startades av Kulturskolan i Stockholm och som sedan har upprepats på flera platser i Sverige. Deltagarna får utifrån ett givet tema skriva en egen, kort berättelse, som de sedan själva läser in som en ljudinspelning i en läsplatta.

Med hjälp av ett par olika appar illustreras sedan denna berättelse, antingen med bilder från exempelvis deltagarnas mobiltelefoner, med filmklipp eller med teckningar som ritas direkt i läsplattan. Resultatet blir att varje deltagare skapar en helt unik, två till tre minuter lång film.

Deltagarna i workshoparna på Stenkrossen kommer att kunna välja bland temana ”En resa”, ”Min favoritplats” och ”Om 10 år”. Deras berättelser kommer att visas på en vernissage i Stadshallen LAB den 23 maj.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>