Hem SKOLNIVÅGYMNASIUM “Stor potential i digitala prov”

“Stor potential i digitala prov”

Publicerat av: Redaktionen

De nationella proven i grund- och gymnasieskolan ska digitaliseras senast 2022.

Det var det uppdrag som Skolverket fick av regeringen 2017.

“Stor potential i digitala prov”

Redan i vår ska uppsatsdelarna i svenska och engelska genomföras digitalt. AcadeMedia har sedan en tid tillbaka gett alla sina gymnasieskolor möjligheten att ligga steget före.

Runt om i landet förbereder sig nu skolor på att kunna möta de nya kraven i tid. AcadeMedia har valt ett verktyg som ska göra mer än att bara uppfylla Skolverkets minimikrav.

– Digitala prov är framtiden och det är bra att det nu är tydligt vilka krav skolor förväntas leva upp till.

Vi ser stor potential i den digitaliseringssatsning som vi har inlett, samtidigt som man måste ha respekt för att förändringar sällan är helt friktionsfria, säger Per Melin, digitaliseringsansvarig för AcadeMedias 143 gymnasieskolor.

Fler än 700 genomförda prov

Hittills har fler än 700 prov genomförts i det nya digitala verktyget, av tusentals elever, och Per Melin menar att det finns många fördelar.

– Det finns bra möjligheter till anonymiserad rättning, sambedömning mellan lärare och förutsättningar att effektivisera lärarnas arbete med att förbereda prov. Man kan exempelvis bygga upp gemensamma “provbanker” och ta fram standardiserade kunskapskartläggningar. I verktyget finns också många bra stödfunktioner för elever i behov av särskilt stöd. Exempelvis talsyntes och möjlighet att lämna in muntliga svar, berättar han.

– Ur ett större perspektiv så kan digitaliseringen av prov, inte bara de nationella, bidra till ökad likvärdighet i bedömningen, säger Per Melin.

Många fördelar med digitala prov

En av de skolor som redan jobbat i det nya verktyget är ProCivitas gymnasieskola i Malmö. My Zetterman-Alm som är lärare i svenska ser flera fördelar med digitala prov.

– Absolut, inte minst i ämnen där eleverna förväntas skriva längre svar. Jag som svensklärare får bättre möjligheter att examinera mer detaljerade aspekter av elevernas skrivande, till exempel källhantering. Man ska inte heller underskatta vad som kan uppfattas som småsaker, som möjligheten för eleverna att bearbeta sina svar och att det blir lättare för mig som lärare att läsa vad de skriver, säger hon.

– Det verktyg som vi börjat använda har framför allt sin styrka i att det öppnar upp för fler ämnen att gå över till digitala prov. Det är till exempel utmärkt för moderna språk och naturämnen, med möjlighet att använda bilder, lucktexter och ljud på ett bra sätt, säger My Zetterman-Alm.

Utveckling pågår

Men hon ser också förbättringsområden, exempelvis att det idag kräver en del arbete att sätta sig in i systemet.

– Systemet är inte heller utvecklat med fokus på formativ bedömning eller att lärare ska kunna kommentera i elevernas svar. De flesta lärare vill ju använda examinationerna som lärtillfällen och inte bara som betygsunderlag, säger My Zetterman-Alm.

– En annan stor förbättring vore om man kunde integrera olika system med varandra, exempelvis att provresultat kan importeras in i SchoolSoft så att lärare slipper dubbelarbete. Det är en utmaning som också Skolverket lyfter fram i sin senaste skrivelse om betyg och bedömning, säger hon.

Flera förbättringar i närtid

Per Melin berättar att det pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att ge skolorna de förutsättningar de behöver.

– När det gäller möjligheterna till exempelvis formativ bedömning så är det något som vi just nu tittar på tillsammans med leverantören. Den feedback vi får från våra lärare är väldigt värdefull i utvecklingsarbetet och vi kommer att se flera förbättringar redan i närtid, säger han.

Jessica Sameby, lärare i vård- och omsorgsämnen på Drottning Blankas Gymnasieskola i Malmö, utvärderar den första tiden med digitala prov så här:

– Redan efter ett par månader ser jag flera fördelar, till exempel all tid man sparar både när det gäller rättning och undervisning. Sen går det mycket fortare för eleverna att skriva prov digitalt och för mig som lärare går det snabbare att bedöma. Dessutom har jag möjligheten att rätta anonymt vilket minskar risken för subjektiv bedömning, säger hon.

– På sikt hoppas jag att vi kan bygga upp en stor provbank där vi delar med oss av prov och får inspiration, så vi slipper uppfinna hjulet varje gång, säger Jessica Sameby.

Precis som My Zetterman-Alm så menar hon att det tar lite tid att sätta sig in i det nya systemet.

–Det är fortfarande en utmaning att lära sig hur det fungerar, hur systemet räknar poäng vid bedömning och hur man konstruerar olika typer av uppgifter. Men fördelen när vi är fler som använder det är ju att vi lär oss av varandra, säger Jessica Sameby.

Källa AcadeMedia

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>