Förra veckan stängde Teach for Sweden ansökan till deras populära ledarskapsprogram.
Runt 450 personer skickade in en ansökan under den här antagningsomgången.
De vill gå påbyggnadsutbildningen som gör det möjligt för akademiker att byta till läraryrket och erhålla lärarlegitimation.
– Lärarbristen är stor och vi vet att flera lärosäten i landet har utmaningar med att attrahera sökande till sina lärarutbildningar. Därför är vi extra stolta över att vårt program är så populärt, och att upplägget övertygar personer att söka sig till läraryrket, säger Jacob Sundström, chef för rekrytering och anställning på Teach for Sweden.
Jämfört med andra kompletterande pedagogiska utbildningar (KPU) får Teach for Sweden mer än tre gånger så många ansökningar per plats.
Under rekryteringssäsongen 2021/22 fick organisationen i snitt 13 ansökningar per plats. Andra KPU:er med 90 högskolepoäng får i snitt 4,5 ansökningar per plats.
Teach for Sweden har en utförlig rekryteringprocess där de i olika moment tittar på styrkor och kvaliteter som kommer att ge resultat i klassrummet.
Ungefär 10% av de som söker kommer bli erbjudna en plats i programmet. Ansökan till ledarskapsprogrammet 2024 öppnar 1 november 2023.
De flesta som avslutar det tvååriga ledarskapsprogrammet fortsätter som lärare eller skolledare medan andra tar klivet över till näringslivet, politiken eller forskningen. Idag har nästan 400 personer gått, eller går, programmet. Tillsammans har de undervisat 40 300 elever på mer än 230 skolor runt om i Sverige.
Teach for Sweden är en ideell stiftelse som rekryterar akademiker till en påbyggnadsutbildning bestående av ett två år långt ledarskapsprogram i samarbete med Luleå tekniska universitet. Utbildningen är både ledarskapsinriktad och praktiknära. Under programmet arbetar deltagarna som lärare på en högstadieskola med stort behov av skickliga ledare. Efter den avslutade utbildningen erhåller deltagarna lärarlegitimation. Varje deltagare matchas mot en handplockad skola som har ett behov av lärare med behörighet inom definierade bristämnen, till exempel matematik eller NO-ämnen.