Succéutbildningen tillbaka – med 100 procent fler utbildningsplatser
Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING Succéutbildningen tillbaka – med 100 procent fler utbildningsplatser

Succéutbildningen tillbaka – med 100 procent fler utbildningsplatser

Publicerat av: Redaktionen

Förra hösten startade dataspelutbildningen Valla Game Education på Valla folkhögskola i Linköping.

Succéutbildningen tillbaka – med 100 procent fler utbildningsplatser

Valla Game Education

Utbildningen lockade dubbelt så många sökande som det fanns platser.

Totalt kom 18 deltagare in. Nu öppnar ansökningsperioden till höstens terminsstart – och platserna har utökats med 100 procent till totalt 36 stycken. Utbildningen görs i samarbete med East Sweden Game.

Dataspelsbranschen växer och svenska spelutvecklare ökade sin omsättning med 28 procent, till 24,5 miljarder kronor, under 2019. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa.*

— I den snabbväxande spelbranschen finns ett stort behov av att rekrytera specialistkompetens inom exempelvis speldesign, programmering och grafik. Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda fler platser till Valla Game Education i år, när vi ser att karriärmöjligheterna är så ljusa, berättar Carola Råström, rektor på Valla folkhögskola.

Redan flera ansökningar

Ansökningarna till höstens utbildningsstart har redan börjat komma in. Valla folkhögskola och East Sweden Game hoppas att fler som gillar att spela spel också får upp ögonen för att skapa spel och andra digitala upplevelser.

— Många som jobbar i spelbranschen har själva spelat mycket spel. Där växer intresset och passionen fram. Under utbildningen får deltagarna sedan all kunskap de behöver för att utveckla spel och digitala upplevelser för att på sikt arbeta inom till exempel underhållning, film, medicin, hälsa, flyg, AI, VR eller visualisering, säger Tomas Ahlström, ansvarig för East Sweden Game.

Växande samhällsansvar för spelutvecklare

Idag spelar alla människor dataspel, oavsett bakgrund, läggning, religion, ålder, funktionsvariation eller kön. Men spelen speglar sällan samhället utan förstärker stereotyper och förlegade världsbilder. För att motverka det inkluderas diskussioner om strukturer, normer och spelbranschens ansvar i utbildningen på Valla folkhögskola.

— Man måste förstå strukturerna och normerna när man utvecklar spel, det går inte att ha artistisk frihet utan ansvar. Vi vill att spelen ska bidra till ett mer jämlikt och tolerant samhälle, inte tvärtom. Därför är det så viktigt att vi diskuterar mångfald, jämlikhet, tolerans, etik och vårt ansvar som spelutvecklare under utbildningen, förklarar Alexander Milton, affärscoach på East Sweden Game och rådgivare till Valla Game Education.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>