Hem NYHETER Sunneelever utforskar effekter av strömavbrott genom egna dataspel

Sunneelever utforskar effekter av strömavbrott genom egna dataspel

Publicerat av: Redaktionen

Elever på mellanstadiet i Sunne och Torsby utforskar effekterna av strömavbrott genom att skapa egna spel.

Med online-stöd av en programmerare bygger de själva lösningar i skolprojektet MoveIT 2020.

Pilotprojektet har pågått under hösten. På temat strömavbrott har eleverna på Östra skolan i Sunne och Stölletskolan i Torsby fria händer att skapa berättelser och spellösningar.

Sunneelever utforskar effekter av strömavbrott genom egna dataspel

Hållbar utveckling integreras naturligt i undervisningen på Östra skolan i Sunne genom programmering och storytelling.

– Vi ville få med så mycket som möjligt av temat elavbrott så vi började direkt med det. Vi hade olika idéer om hur vi skulle göra, men vi kunde snart enas om att vi skulle ha en blixt.

Sedan kom saker till nästan av sig självt. Vårt samarbete gick bra och vi hade kul när vi gjorde spelet, säger eleverna på Östra skolan, Sabry – som målader bilder – och Zeb som kodade.

Pedagogkonsulten Johan Rosén, Karlstadmakers, har lång erfarenhet av programmering. Med hans online-stöd utvecklas undervisningen. Fyra lärare har gått en fortsättningskurs i programmering för att ytterligare stötta eleverna i arbetet.

MoveIT 2020 ingår i miljömålsarbetet lokalt, nationellt och globalt. Hållbar utveckling integreras naturligt i undervisningen. Det handlar om att se helheten och att vi är en del av den.

– Eleverna har arbetat kreativt och ökat tilliten till sin förmåga att skapa lösningar. De har lärt sig saker inom energi, klimat, krisberedskap och programmering på ett spännande och nytt sätt, säger Tina Näslund, miljöstrateg samt energi- och klimatrådgivare i Sunne och Torsby.

Två klasser är klara med sina spel och två är i slutfasen av spelbyggandet.

– Eleverna tycker att det varit roligt och lärorikt, även om flera önskat sig mer tid. Pedagogerna har gjort ett jättejobb och medverkat till många nyttiga lärdomar inom nya arbetssätt.

Nästa steg är att eleverna visar spelen för fler än klassen och firar sina framsteg.

En av pedagogerna som gått fortsättningskursen i programmering är Sara Alwan på Östra skolan.

– Det är positivt att sådana här projekt skapas för att engagera eleverna i programmeringsarbete. Eleverna fick jobba med en storyboard som gav dem möjlighet att se hela projektet innan de började programmera. Det var också spännande för eleverna att hitta olika karaktärer i spelet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>