Hem NYHETER Swedish Edtech Industry: Diskussionen om skolans digitalisering måste utgå från verkligheten

Swedish Edtech Industry: Diskussionen om skolans digitalisering måste utgå från verkligheten

Publicerat av: Redaktionen

Digitaliseringen i skolan har varit ett omdebatterat ämne det senaste året.

Edtech-branschen har inte klivit in i debatten – förrän nu.

Swedish Edtech Industry: Diskussionen om skolans digitalisering måste utgå från verkligheten

Det sker i en debattartikel i Dagens Industri undertecknad av hela styrelsen i branschorganisationen Swedish Edtech Industry.

– Debatten om skolans digitalisering präglas av oro och skepsis, men handlar i begränsad utsträckning om hur det faktiskt ser ut i skolan, säger Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry.

I debattartikeln menar Swedish Edtechs styrelse att skolan, återigen, har blivit projektionsyta för farhågor som finns kring samhällsutvecklingen i allmänhet. I det här fallet oron för hur barn och ungas hjärnor och koncentrationsförmåga påverkas av skärmtid och att vara ständigt uppkopplade.

Swedish Edtech delar uppfattningen att det är en viktig diskussion, men menar att digitaliseringen i skolan handlar om pedagogiskt mervärde, inte att eleverna ständigt ska sitta uppkopplade och framför skärmar.

– Digitaliseringen är sedan många år en självklar del av skolans infrastruktur, och många tusen lärare över hela Sverige använder varje dag digitala verktyg för att de utifrån sitt eget professionella kunnande ser att det kan utveckla undervisningen, säger Jannie Jeppesen.

– Vi ser det till exempel i Skolverkets stora lärarenkät som presenterades våren 2019. Lärarenkäten visar att nio av tio lärare anser att digital teknik och digitala verktyg i viss eller stor utsträckning är ett betydelsefullt pedagogiskt hjälpmedel, fortsätter Jannie Jeppesen.

I debattartikeln pekar Swedish Edtech ut tre stora utmaningar som borde diskuteras oftare i debatten om skolans digitalisering:

1. Alla elevers rätt till de hjälpmedel som behövs för att nå kunskapsmålen.

2. Att många huvudmän behöver utveckla sin beställarkompetens.

3. Att många lärare fortsatt behöver kompetensutveckling för att kunna bedöma hur och när digitala verktyg skapar mervärde, och för att känna sig trygga i att utforska digitaliseringens möjligheter.

– Lärarkåren förtjänar förtroende för sitt engagemang och en saklig diskussion om hur digitala verktyg kan bidra till bättre undervisning. Vi hoppas att vårt inlägg kan vara starten på en balanserad diskussion som utgår från digitaliseringens reella möjligheter och utmaningar, och i en vilja till dialog, avslutar Jannie Jeppesen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>