Thoren Framtid lät eleverna ha mobilen framme – här är det galna resultatet

Thoren Framtid Karlstad ville synliggöra problemet med att ständigt vara uppkopplade på mobilen.

Högstadieläraren Linda Hahnes experiment med att låta eleverna fritt ta emot meddelanden och interaktioner under en lektionstimme gav över 500 interaktioner på sociala medier.

Förutsättningarna var enkla. Eleverna fick räkna antalet interaktioner på sina mobiler under en lektionstimme.
Slutresultatet stannade på över 500 interaktioner i en rad olika sociala medier.
– Jag tror det är viktigt att vi reflekterar och vågar lyfta den här frågan, säger läraren Linda Hahne som stod bakom experimentet.

Hennes mobilövning med sina årskurs 8-elever blev en härlig mix av aktivitet i klassrummet när eleverna inte behövde lämna in sina mobiler eller sätta dem på ljudlös. Varje gång de fick ett samtal, sms, snap eller notis från andra sociala medier fick de gå fram och dra ett streck på whiteboard-tavlan i klassrummet. Däremot fick eleverna inte vara aktiva själva och svara eller interagera på inkommande meddelanden och samtal.

Resultatet blev en fullklottrad tavla och en extremt rörig geografilektion som skulle handla om jordbävningar, naturkatastrofer och vulkaner.

Linda Hahne fick svart på vitt hur mycket mobilerna distraherade lektionen.

– Det blev mycket spring och många olika ljud och högljutt, konstaterade hon.

Debatten om mobilfria lektioner är ständigt pågående i skol-Sverige. Thoren Framtid Karlstad samlar in mobilerna före lektionen och återlämnar dem efteråt.

– Det är och har faktiskt aldrig varit ett problem för oss på högstadiet, utan det fungerar jättebra. Sedan gör vi som alla andra skolor undantag emellanåt där eleverna kan få använda telefonen som ett verktyg i sitt kunskapsinsamlande, berättar Hahne som genom sitt experiment mer ville belysa problemet med att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig.

– Jag har arbetat som lärare sedan 2007 och det är klart att jag märkt skillnad och en förändring sedan dess. Jag upplever att allt fler elever känner sig stressade och har sömnsvårigheter eftersom de alltid är uppkopplade. Jag tycker den här undersökningen som inte på något sätt är vetenskaplig tydligt, på blott en timmes lektion, visar vilken trafik det är i elevernas mobiltelefoner. Sedan är det lite anmärkningsvärt att många av de telefonsamtal som kom in under lektionen var från föräldrar.