Två lysande möjligheter – med lärarens frihet och nya läromedel

Skolans lärare kan återta makten över undervisning under vårterminen. I och med att planerade nationella prov ställs in blir de statliga bruksanvisningarna betydligt färre.  

Två lysande möjligheter - med lärarens frihet och nya läromedel 1
Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare

Kanske kan läromedlen också återta sin tidigare position i undervisningen. Ett nytt koncept där fördelarna med den tryckta boken kombineras med det bästa från digitaliseringen kan skönjas.

Lärarna kan alltså glädja sig åt den nyvunna friheten. Resterande del av innevarande läsår behöver inte präglas av förberedelser inför kommande statliga prov, då merparten av dessa är inställda. Undervisningen kan därför istället låta det centrala innehållet vara vägledande för undervisningens planering och genomförande. Kunskapskraven behöver inte lägga hinder i vägen. De går ju hand i hand med det centrala innehållet.

Lärare och elever kan åter bygga egna projekt, fördjupa sig i intressanta företeelser och botanisera i material från såväl skolans bibliotek som från nätet. Elevernas prestationer kan ges formativ bedömning i enlighet med begreppets egentliga innebörd och betygssättningen kan bli betydligt mer sparsam än vad den varit under de senaste läsåren. Fullt fokus på lärande, med andra ord.

Rätt använd kan den nu tilldelade pedagogiska friheten återge lärare och elever den arbetsglädje som alltför länge saknats. Betygsjakten kan ersättas med uppmuntran och vägledning, vilket bör leda till att den stress och ångest som många elever tidigare dabbats av minskar. Barnen och ungdomarna ska inte vantrivas i skolan; de ska längta dit!

Under senare tid har två ingredienser bland skolans läroresurser utkristalliserats som favoriter: text på papper och film på dator. Läromedelsproducenterna har ännu inte tagit fasta på den självklara kombinationen bok och film. Istället präglas läromedelsutbudet av antingen eller, det vill säga tryckta eller digitala läromedel.

Varsågoda, bästa läromedelsföretagen, här har ni ett möjligt nytt koncept: Tryckta böcker med QR-koder som leder till illustrerande filmer, alltså läroböcker med rörliga bilder. För den som så önskar kan förstås boken med tillhörande koder ges digitalt format för läsning på platta, men lyssnar vi till vetenskapen så är den tryckta boken att föredra.

För att lyckas med försäljningen av läroböcker med rörliga bilder förutsätts förstås att läromedlet är elevcentrerat och inte har ambitionen att styra undervisningen.

Kolumnens läsare tillönskas en god och fridfull jul.

AV: Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare.