Föräldrar efterfrågar AI-utbildning anpassad för barn
Hem TEKNIKFöräldrar efterfrågar AI-utbildning anpassad för barn

Föräldrar efterfrågar AI-utbildning anpassad för barn

Publicerat av: Redaktionen

Var tredje svensk förälder vill att barn får utbildning i hur AI fungerar, och nästan lika många efterfrågar bättre egen förståelse.

Vidare uppger varannan förälder att det finns fördelar med att låta barn använda AI-verktyg för lärande.

Fler än sex av tio svenskar anser dock att dagens lärare inte är tillräckligt rustade för att guida elever i AI-användning. Detta visar en ny undersökning genomförd på uppdrag av Tietoevry. 

Föräldrar efterfrågar AI-utbildning anpassad för barnNär svenska föräldrar får välja vad som skulle göra dem mer trygga med att deras barn använder AI- verktyg, är utbildning och förståelse det tydligaste svaret. 33 procent lyfter behovet av åldersanpassad utbildning i AI-kompetens för barn, medan 30 procent vill ha bättre egen kunskap om hur tekniken fungerar. Tydliga riktlinjer från skolor efterfrågas av 29 procent, medan bara var fjärde förälder (25 procent) ser föräldrakontroll och övervakningsverktyg som avgörande.

Samtidigt är det många som ser positivt på att barn använder AI för lärande. Nästan hälften (49 procent) av föräldrarna i undersökningen uppger att de ser fördelar, där de främsta är att tekniken förbereder barn för ett framtida teknikintegrerat arbetsliv samt att AI kan bidra till barnets digitala kompetens (56 procent vardera).

  • Vi ser att kunskap och vägledning prioriteras framför begränsningar och kontroll. Det visar på en insikt om att barn behöver förstå teknologin de växer upp med och som blir en självklar del av deras framtid. En åldersanpassad AI-utbildning kan till exempel handla om att yngre elever lär sig känna igen AI i vardagen, mellanstadieelever får träna källkritik och att högstadieelever får utforska AI som verktyg för kreativt arbete, säger Niklas Johansson, Strategisk AI-chef på Tietoevry Create Sverige.

Däremot tror sex av tio svenskar att lärare i grundskolan inte har tillräcklig kompetens inom AI för att kunna lära barnen att använda AI på ett produktivt och säkert sätt.

  • Den tekniska utvecklingen går snabbt, och både föräldrar och skola behöver följa med. Ett ökat fokus på AI-kompetens i skolmiljön, tillsammans med mer tillgänglig kunskap för föräldrar och vuxna, är viktiga steg för att bygga trygghet och stötta barns digitala utveckling. Det handlar om att ge barn fler verktyg för en alltmer digital framtid, säger Kristina Bjerka, Generalsekreterare på Kodcentrum.
Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20. – 23. juni 2025 har sammanlagt 1012 intervjuer via internet genomförts med svenska män och kvinnor 18+ år, varav 350 av respondenterna är föräldrar med barn. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>