Sju skolhuvudmän får kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan
Hem NYHETER Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan

Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan

Publicerat av: Redaktionen

Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan möter huvudmän och skolor från förskola till vuxenutbildning med långsiktig och systematisk utveckling, med fokus på professionsutveckling och undervisning med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter.

– Vi möter detta år ett imponerande ledarskap nära undervisningen och med skolor som går i bräschen för pedagogiskt rika miljöer för små barn såväl som äldre, i samspel med närsamhälle och akademi.

Med kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 belönas nu sju skolhuvudmän, idéburna, kommunala som fristående – var och en med sin innovativa profil, säger Peter Becker, ordförande i Guldtrappans jury.

Guldtrappans process synliggör viktiga erfarenheter. Med årets grupp av skolhuvudmän, från alla typer av huvudmän, ser vi ett långsiktigt systematiska skolutvecklingsarbete. Genomgående utvecklas, breddas och fördjupas samspelet med forskning – alltifrån teknisk till pedagogisk, säger Peter Karlberg, undervisningsråd Skolverket, jurymedlem.

Sju skolhuvudmän får kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024 för systematisk utveckling av skolan– Årets mottagare av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan visar, gemensamt och enskilt, på den nödvändiga utveckling som krävs inom skolväsendet för att utveckla verksamheten. Vi ser samtidigt att processen kring utmärkelsen ger goda möjligheter för skolhuvudmän att lära av varandra, synliggöra sin verksamhet och lyfta fram goda exempel. De kommande webbinarierna är därmed bra tillfällen för skolsverige att dela erfarenheter, knyta kontakter och lära av varandra, säger Mikael Svensson, programansvarig för skolans digitalisering på Sveriges Kommuner och Regioner, jurymedlem.

”Klokare tillsammans” – Guldtrappans webbinarier hösten 2024 och arenor 2025

Alla de sju huvudmännen redovisar viktiga erfarenheter, spännande tankar och nya modeller. Dessa kommer att belysas i höstens kommande webbinarieserie liksom vid erfarenhetsutbyten och seminarier med huvudmännen på publika arenor under 2025.

Guldtrappan delas ut sedan tio år och är en kvalitetsutmärkelse för skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller skolutveckling i en digital tid. Utmärkelsen utdelas årligen till nominerade skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling.

Följande huvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024, med juryns motiveringar:
Ale kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola)

Ale kommun arbetar systematiskt med förankring i egen vision och digitaliseringspolicy, med stöd av (pausad) nationell strategi och i samspel med forskare bl a vid Chalmers liksom IFOUS-projekt, GR-kommuner och Universeum. Målet är att utveckla verksamheten från förskola till komvux med innovation, digital mognad och digitalisering av välfärden och utbildning. I det syftet har man byggt strukturer för ledarskap med förvaltning och profession i dialog.

Huvudmannen skapar förutsättningar för rektorers lärande och ledarskap. Rektor skapar förutsättningar för lärares lärande, ledarskap och undervisning. Verktygen är effektkedjor, årlig utvärdering, likvärdig tillgång till digitala miljöer och verktyg, med support och samverkan mellan teknik och pedagogik i förvaltning. Kommunlicenser baseras på önskemål och omvärldsspaning. Egna webbplatser, som ”IKT i Ale skolor” för resurser, information och MIK-material, centrala skolbiblioteksresurser och nätarenor stöder undervisningen. Arbetet med digitala nationella prov (DNP), driver på utveckling av struktur och kompetens, liksom nätverk för IKT-guider, digital julkalender, dela-dagar och pilotprojekt kring Agenda 2030.

Ale kommun bygger strukturer för ledarskap med förvaltning och profession i dialog.

Borås Stad (förskola)

Förskoleförvaltningen i Borås Stad har ett aktivt användande av digitalitet på alla nivåer, från barnen i förskolorna hela vägen till Förskolenämnden. I verksamheterna finns god tillgång till digitala verktyg, vilka används på ett pedagogiskt och metodiskt genomtänkt sätt i såväl lär- och lekmiljöer som för dokumentation av undervisningen. Förskolorna är skickliga i att använda digitala verktyg tillsammans med skapande material i undervisningen. Exempelvis kan projiceringar möta läsning, greenscreens möta dans och drama, och programmering möta konstruktion och måleri.

Förskolornas personal och ledning identifierar tillsammans sitt utvecklingsbehov och vilka insatser som behövs, liksom vilka effekter som kan förväntas. Arbetet utvärderas årligen och ger hög delaktighet och egenansvar. En nära samverkan med förskollärarutbildningen vid Högskolan i Borås pågår sedan ett antal år.

Förskolorna, förvaltningen och förskolenämnd i Borås Stad har ökat såväl kvaliteten i arbetet som måluppfyllelsen och utveckling integrerad i det systematiska kvalitetsarbetet.

Flens kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola)

Flens kommun satsar sedan ett antal år på upplevelsebaserat lärande med stöd av avancerad teknik i syfte att inspirera barn, unga och skolpersonal till ökad kreativitet och kunskap inom naturvetenskap, teknik och matematik och entreprenörskap. I arbetet har man ett starkt fokus på integration av målgruppen utlandsfödda.

På samtliga skolenheter finns god tillgång till modern teknik liksom till digitala lärresurser. Samtliga skolledare, samt ett antal lärare från skolorna, har genomgått utbildning och utvecklat formerna för kollegialt lärande.
Utvecklingsarbetet sker i bred samverkan mellan skola, bibliotek, andra kommunala verksamheter, näringsliv, region samt lärarutbildning vid Mälardalens universitet. EdTech Flen har startats, ett digitalt lärcenter med inriktning mot näringsliv, skola och region och ett nav för digital utveckling med inriktning på XR. Genomgående görs VR-headsets, X-box Series s, 3D-skrivare, 360-kameror etc brett tillgängliga.

Utöver satsning på lokal likvärdighet i sitt pionjärarbete, arbetar Flens kommun på att föra vidare kunskapen i Region Sörmland men även nationellt.

Innovitaskolan och Pops Academy (förskola, grundskola)

Innovitaskolans och Pops Academys trettio skolor är utspridda över hela landet och övervinner på ett imponerande vis de stora avståndet mellan enheterna. Man har lyckats skapa en gemensam struktur för utveckling med fokus på en undervisning som med stöd av digitalisering främjar lärandet. En grundval är en progressionsplan för digital kompetens utgående från Lgr22.

Resan mot en likvärdig digitalisering pågår baserad på den digitala agendan utgående från att digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling med fokus på automatisering och innovation. Digitaliseringen är därför integrerad i det systematiska kvalitetsarbetet. Man har även utvecklat lärmoduler för kompetensutveckling. De stora avstånden har lett till utvecklandet av digitala forum och till möjligheterna att dela med sig till övriga skolsverige genom ”Innovitaskolan delar”, vilka är publika.

Innovitaskolan och Pops Academy uppvisar ett imponerande samspelt utvecklingsarbete

Ronneby kommun (förskola)

Ronneby kommuns förskolor lade 2022 en ny vision till grund för ett systematiskt utvecklingsarbete, i ett ledarskap med fokus på likvärdighet, hållbar utveckling, analog och digital kompetens, kommunikation inkluderande barns röster och delaktighet. Här är hela styrkedjan involverad, med lärare och personal, rektorer, förvaltning och nämnd. Rektors ledarskap har varit central. I en intressant användning av en gemensam plattform görs löpande analys av barns språkliga utveckling. Man arbetar systematiskt med beprövad erfarenhet, långsiktigt och kontinuerligt i samarbete med forskare från Stockholms universitet.

I lek- och lärmiljöerna har samtliga förskolor tillgång till anpassningsbara resurser, med lek och lärande i ute- och innemiljö, läshörna, digitala och analoga resurser. Allt ses som delar av samma lärande miljö. Här stimuleras barnens gemensamma samtal och multimodala berättande om natur, teknik och samhälle. Så utvecklas deras färdigheter och kunskaper, oavsett modersmål och etnicitet. Delaktighet, demokratiska processer och inflytande ges stor vikt i en verksamhet, där hållbar utveckling på ett spännande vis sätts i främsta rummet.

Ronneby kommuns förskolor illustrerar hur förskola idag är på väg att bli en spjutspets i svensk skola, med fokus på likvärdighet och hållbar utveckling med både analog och digital kompetens.

Stadsmissionens Skolstiftelse (gymnasieskola)

Stadsmissionens Skolstiftelses övergripande utvecklingsstrategi löper från 2022 till 2027 och fokuserar på eleverna och deras kunskapsresultat, hälsa och samhällsengagemang. Visionen är en skola för ett mänskligare samhälle. Strategin är väl förankrad och lyfter fram det systematiska kvalitetsarbetet liksom vetenskap och beprövad erfarenhet. Stiftelsen har ett vetenskapligt råd med representation av flera vetenskapliga discipliner.

Strategins fokusområden genomsyrar arbetet och förstelärarna är en central grupp när det gäller kompetensutvecklingen. Arbetet med att säkerställa en stabil, säker och ändamålsenlig infrastruktur är föredömligt. Verksamheten utnyttjar digitaliseringens möjligheter när det gäller datadrivet arbete och beslutsfattande genom sitt system Xframe.

Stadsmissionens Skolstiftelse har höga ambitioner när det gäller att dela med sig av erfarenheter och perspektiv, liksom att utveckla samspelet med akademi och närsamhälle.

Uddevalla kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassade skolformer, vux och yrkeshögskola)

Uddevalla kommun skapar en väl sammanhållen helhet i alla utbildningar i kommunen. Baserat på en vision och plan för alla skolformer från förskola till yrkeshögskola, har en gemensam modell vuxit fram med professionell utveckling av lärare och ledare för förbättrade skolresultat. Det digitala är i ökad utsträckning en del av vardagen och den systematiska utvecklingen.

Med inledd systematisk veckovis dokumentation och gemensamt kollegialt lärande i en digital miljö, tar ledare och lärare i en formativ dialog del av varandras praktiker och erfarenheter. Språk- och kunskapsutvecklande arbete för flerspråkiga och andra elever har fokuserats. Lärarnas inflytande och delaktighet har främjat en förtroendefull kultur av kontinuerlig utveckling och lärande – mer av VI än JAG – med fokus på en elevcentrerad undervisning.
De lärdomar som dras implementeras i det systematiska kvalitetsarbetet på alla nivåer i samverkan med universitet och högskola.

Uddevalla kommuns sammanhållna arbete främjar förändrade arbetssätt, ökad medvetenhet om språkutvecklande arbete, mer målfokusering och professionell utveckling.

 

Utmärkelsen Guldtrappan

Guldtrappan är ett initiativ, en process och en utmärkelse, vilken delas ut sedan tio år. Det är en kvalitetsutmärkelse för skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller skolutveckling i en digital tid, med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter. Utmärkelsen utdelas årligen till nominerade skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>