Betydelsen av ett kvalitetssäkrat innehåll, hur digitaliseringen påverkar undervisningen och hur lärarbristen ska mötas har lett till ett nytt intresse för läromedelsfrågor. Ny forskning om lärarhandledningar och den högre användningen av läromedel i högpresterande länder har bidragit till det. Biträdande kommunalrådet för skola i Göteborgs stad beskrev också nyligen läromedel som en ryggrad i undervisningen.
Mötesplats Läromedel välkomnar alla som ser tryckta och digitala läromedel som en viktig del av skolans infrastruktur för kunskap och vill veta mer om, diskutera och analysera läromedelsfrågor.
Svenska Läromedel vill med Mötesplats Läromedel bidra till en diskussion om hur lärare får professionella verktyg att undervisa och elever en likvärdig grund att lära.
Vi inleder morgonen med att associate professor Öystein Gilje vid Institutet för lärarutbildning och skolforskning vid Universitetet i Oslo beskriver Ark & App, den rapport som han med 20 forskare har gjort om hur lärresurser används i den norska skolan, utvecklingen därefter och hur man på lärarutbildningen arbetar med läromedel och digitala verktyg.
Sedan informerar vi om vårt pågående arbete med läromedelskvalitet och bjuder in till diskussion. Vi kommenterar också den senaste utvecklingen i branschen.
Vi bjuder på kaffe och smörgås.
Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>