Nackas kommunala förskolor och skolor välkomnar 13 förskollärarstudenter från Toyo Eiwa Women’s University i Japan som kommer på besök den 13–16 februari för att få en blick i den svenska förskolemodellen och vårt arbete med demokrati, inkludering, natur och uteverksamhet.
Sedan 2014 har studenter från Toyo Eiwa Women’s University i Japan inom ramen för universitetets internationella studieprogram besökt Nackas skolor och förskolor.
Detta är det första besöket efter pandemin och universitetet hoppas nu kunna återuppta de årliga besöken då de har varit mycket uppskattade av studenterna. Det som lockar de japanska studenterna till Sverige och Nacka är vårt förskole- och skolsystem, med tonvikt på förskolan, och vår syn på barn, utbildning, lek och inlärning.
– Internationella samarbeten är värdefulla för oss. Det ger oss möjlighet att sätta ord på vår utbildning, få nya perspektiv genom deras frågor och ger medarbetare möjlighet till ett internationellt kollegialt lärande och kontakter i andra länder, säger Elisabeth Lindberg, utbildningsstrateg för Nackas kommunala förskolor.
Fyra intensiva dagar med studiebesök och diskussioner
Under de fyra dagarna kommer de besöka Krabbans och Fiskarhöjdens förskolor i Saltsjöbadens rektorsområde, Vilans förskola och skola i Sickla rektorsområde samt Chrysolitens, Alabasterns och Korallens förskolor i Myrsjö rektorsområde. Där får de delta i sångsamlingar, lek- och skapande verksamhet, göra rundturer i lärmiljöer och utemiljöer samt höra om Vilans förskolas samarbete med Danvikshems vård och omsorgsboende. De kommer också att delta i diskussioner och workshops med lärare och ledning om till exempel förskolans kompensatoriska uppdrag.
Andra fokusområden kommer att vara barns psykiska hälsa och hur fritids arbetar med skapande verksamhet och rastaktiviteter. Dessutom kommer studenterna att få veta mer om hur vi arbetar med demokrati, mångfald och inkludering.
Utomhuspedagogik en wow-upplevelse
Studenterna är också intresserade av att få veta mer om hur vi använder utemiljön i undervisningen kopplat till läroplanen. Att använda utemiljön som en pedagogisk resurs är en utmaning för många förskolor i japanska städer då de ofta inte har en egen förskolegård utan istället får utnyttja närliggande parker.
– Att få se och höra om de positiva effekterna av uteverksamheten i Sverige och Nacka är alltid en wow-upplevelse för de japanska studenterna, säger Hanna Utterström, koordinator och tolk för studiebesöket.