Lärarstiftelsen tilldelar årets forskarpris på 100 000 kronor till professor Niklas Pramling vid Göteborgs universitet.
Pramling får utmärkelsen för sin forskning om lekresponsiv undervisning – en metod som lyfter fram leken som ett centralt verktyg i förskolans pedagogik.
Niklas Pramlings banbrytande forskning har haft stor betydelse för hur förskollärare arbetar med barns lärande och fått genomslag både nationellt och internationellt.
Genom att i nära samarbete med förskollärare kombinera kommunikation, språkvetenskap och pedagogik för att skapa nya möjligheter för undervisningen i förskolan, har Niklas Pramling utvecklat teorier och metoder som gör leken till en naturlig del av undervisningen, vilket främjar barns lärande.
– Med lekresponsiv undervisning vill vi visa hur viktig leken är för lärandet, och jag är glad att detta pris hjälper till att sprida den kunskapen till ännu fler förskollärare, säger Niklas Pramling.
Lärarstiftelsens forskarpris delas ut för att lyfta forskare vars arbete gör skillnad i undervisningens utveckling och stärker lärarkåren. Pramling är en inspirerande förebild för förskollärare, lärare och forskare som vill främja barns utveckling genom pedagogisk innovation.
Lärarstiftelsen finns för dig som är lärare. Vi vill att fler lärare ska ha möjlighet att utveckla sig i sitt yrke och vi vill bidra till att stärka professionen i sin helhet. Det gör vi genom att dela ut stipendier, stödja pedagogisk forskning och genom olika typer av samarbeten och projekt.
Lärarstiftelsen bildades 1967. Uppdraget var att förvalta tillgångarna från SAF, Sveriges allmänna folkskollärareförening. SAF, som i sin tur bildades 1880 och redan från starten ägnade sig åt skolans utveckling, yrket och undervisningen. SAF är en av många föregångare till det som sedan blev Sveriges Lärare.