I en debattartikel i Dagens Industri (17/11-2025) riktar branschorganisationen Swedish Edtech Industry allvarlig kritik mot att skolväsendet utesluts från regeringens pågående arbete med en nationell AI-strategi.
-Dagens unga söker inte information, information är idag designad för att söka upp dem.
Att rusta elever med AI-kompetens är ett samhällsansvar, det kan inte väljas bort kommenterar Jannie Jeppesen artikeln som vänder sig till statsminister Ulf Kristersson och Erik Slottner, som har AI-frågorna i sin portfölj. Det riskerar att göra kunskapsnationen Sverige till ett landet lättlurad, menar hon.
Mer än tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan AI-verktyg, enligt rapporten Svenskarna och internet 2025. Trots detta lämnas skolan utanför när reger

Debattutspel: Varför lämnas skolan utanför AI-strategin, statsministern?
ingen nu formulerar Sveriges framtida AI-politik. Vi ser samma restriktioner i exempelvis förslaget till ny lärarutbildning som saknar krav på AI-kunskap.
Vi skall komma ihåg att skolväsendet i princip är hälften av offentlig sektor, fortsätter Jeppesen. AI-förordningen har trätt i kraft och skall både förstås och tolkas för att vara den säkerhetsgaranti den är tänkt att vara, men skolväsendet lämnas nu att lösa det på egen hand.
Kritiken mot att skolan systematiskt undantas har varit både bred och skarp. Den har framförts av arbetsmarknadens parter, forskare, skolans professioner, elevorganisationer och kommuner. Många uttrycker oro för ökade klyftor och ett försvagat kompensatoriskt uppdrag för skolan.
I artikeln ställs frågan direkt till statsministern: Hur kan regeringen tala om AI som avgörande för Sveriges tillväxt och framtid, men samtidigt undanta just den plats där framtiden formas – skolan?
Hur ska elever förstå och hantera AI på ett säkert och etiskt sätt om lärarna inte får med sig rätt kompetens i sin utbildning, eller att vi väljer bort att ha en plan, frågar sig Jannie Jeppesen.





