AI-agenter, som kan analysera, planera och genomföra åtgärder helt utan mänsklig inblandning, spås bli ett kraftfullt verktyg i skolans digitala utveckling.
Intresset är stort – sju av tio skolorganisationer planerar att börja använda eller utforska AI-agenter inom de kommande 2–3 åren. Det visar en ny rapport från Capgemini.
Tekniken möjliggör automatisering av komplexa processer som elevstöd, administration och anpassat lärande. Men trots potentialen visar rapporten att bara tre av tio offentliga verksamheter – inklusive skolan – anser sig ha tillräcklig beredskap. Förtroende, datasäkerhet, och bristande hantering och delning av data är stora hinder.
AI används redan i viss utsträckning inom skolväsendet, men på olika nivåer. Medan hälso- och sjukvård, försvar och säkerhet ligger i topp gällande AI-implementering (75–82 %), är skolan ännu i ett tidigt skede.
Datasäkerhet (79 %) och lågt förtroende för AI-genererade resultat (74 %) är bland de största hindren. Bara 36 % av organisationerna i EU anser sig redo för AI-förordningen (AI Act), som ställer höga krav på just datatransparens och säkerhet.
Endast 21 % uppger att de har tillgång till tillräcklig mängd och kvalitet på data för att träna AI-modeller. Och så lite som 7 % anser sig ha tillräcklig kompetens för att arbeta med AI och data på ett effektivt sätt.
– För att AI-agenter ska kunna bidra till en mer likvärdig och effektiv skola krävs en robust datagrund och riktade kompetensinsatser, säger Caroline Segestéen Runervik, Nordenchef på Capgemini.
– Skolan har en unik möjlighet att leda utvecklingen, men då måste både digital infrastruktur och datakvalitet prioriteras.