Angelika Kullberg ny redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul)
Hem NYHETER Angelika Kullberg ny redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul)

Angelika Kullberg ny redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul)

Publicerat av: Redaktionen

Angelika Kullberg, professor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet, tar vid som redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) vid årsskiftet, och övertar därmed rollen efter Inger Eriksson.

– Med stort engagemang ser jag fram emot att bidra till att lyfta fram resultat från forskning som byggs med och för lärare och som ska ge teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande, säger Angelika Kullberg.

Angelika har en bred bakgrund inom forskning som utvecklar undervisning och lärande i samverkan med lärare, särskilt inom matematikundervisning. Hon har även en gedigen erfarenhet som granskare av vetenskapliga artiklar och har varit gästredaktör i flera internationella tidskrifter.

Angelika Kullberg ny redaktör för tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul)Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen som ger ut tidskriften, välkomnar Angelika Kullberg.

– Vi är mycket glada för att Angelika Kullberg vill axla rollen som redaktör för vår vetenskapliga tidskrift. Hon har en bred erfarenhet och stort kunnande inom fältet, vilket är viktigt för den fortsatta utvecklingen av vår tidskrift, säger Malin Tufvesson.

Inger Eriksson som varit redaktör sedan år 2020, har utvecklat Forskul och involverat forskare från hela landet som granskare. Inger har varit drivande i att utveckla den vetenskapliga kvaliteten samt fokuserat innehållet till att handla om undervisningsutvecklande forskning.

Om tidskriften

Tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) publicerar forskningsresultat som ska ge lärare inom skolväsendet teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande. Syftet med Forskul är att lyfta fram resultat från forskning som byggs med och för lärare, snarare än om och på. Som namnet på tidskriften anger, handlar det främst om ämnesdidaktisk forskning om lärande och undervisning relevant för samtliga skolformer inklusive folkhögskolan och vuxenutbildningen, fritidshemmet och förskolan. Tidskriften ges ut tre gånger per år och följer de kvalitetskrav som Kungliga biblioteket ställer på vetenskapliga tidskrifter i Sverige.

 

Lärarstiftelsen finns för dig som är lärare. Vi vill att fler lärare ska ha möjlighet att utveckla sig i sitt yrke och vi vill bidra till att stärka professionen i sin helhet. Det gör vi genom att dela ut stipendier, stödja pedagogisk forskning och genom olika typer av samarbeten och projekt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>