Arbetsmarknadsaktörer på DI debatt: "AI-kompetens genom hela livet – det måste börja i skolan"
Hem DEBATT Arbetsmarknadsaktörer på DI debatt: “AI-kompetens genom hela livet – det måste börja i skolan”

Arbetsmarknadsaktörer på DI debatt: “AI-kompetens genom hela livet – det måste börja i skolan”

Publicerat av: Redaktionen

Arbetsmarknadsaktörer på DI debatt: “AI kräver digital kompetens genom hela livet – det måste börja i skolan”

Den 3e december publicerades en debattartikel i Dagens Industri, undertecknad av företrädare från både arbetsgivarorganisationer och fackförbund inom näringslivet och offentlig sektor.

Artikeln uppmanar regeringen att agera kraftfullt på AI-kommissionens nyligen presenterade förslag – men med ett tydligt budskap: satsningen måste börja i skolan.

“Regeringen måste säkerställa att grundläggande digital kompetens och AI blir en naturlig del av utbildningen, redan från grundskolan. En valbar AI-kurs i gymnasiet är ett steg i rätt riktning, men långt ifrån tillräckligt.” skriver debattörerna.

Arbetsmarknadsaktörer på DI debatt: "AI-kompetens genom hela livet – det måste börja i skolan"

Anders Henriksson, ordförande, Sveriges kommuner och regioner, Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, TechSverige och Göran Arrius, ordförande, Saco

Debattartikeln lyfter vikten av en bred digital baskunskap för att rusta elever inför framtidens arbetsmarknad, där AI-teknik kommer påverka alla yrkesgrupper – från vård och service till industri och tech. Statistiken är oroande och visar på en nedåtgående trend i digital kompetens bland unga. Utan digital kompetens från tidig ålder skapas kunskapsklyftor som är svåra att överbrygga senare i livet, menar man och kritiserar att AI-kommissionen inte fick mandat att lägga förslag för skolväsendet, vilket riskerar att förvärra både individers och arbetsmarknadens framtida utmaningar.

“Det är samhällsekonomiskt oförsvarbart att unga riskerar utanförskap och sämre chanser på arbetsmarknaden, i ljuset av att vi har en minskande arbetsför befolkning.”

Debattartikeln avslutar med en tydlig uppmaning: “AI är ett systemförändrande tekniksprång som påverkar hela samhället. Det är politikens ansvar att se till att klyftor inte förstärks redan i skolan.”

 

Swedish Edtech Industry är en ideell förening och branschorganisation som verkar för att Sverige ska vara ledande i att använda och utveckla den digitala teknologi som möjliggör och stärker det livslånga lärandet och oss som kunskapsnation. Föreningen driver kvalitetsfrågor och verkar för en fri och sund marknad, som säkerställer innovation och tillväxt, bygger kunskap i och utanför nätverket. Branschföreningen vänder sig till edtech-bolag som verkar på hela den svenska utbildningsmarknaden.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>