Betyg i grundskolan – handbok för att ge stöd till lärare
Hem UTBILDNING Betyg i grundskolan – en handbok för att ge stöd till lärare

Betyg i grundskolan – en handbok för att ge stöd till lärare

Publicerat av: Redaktionen

Betygssättning är komplicerat och kräver kunskap, tillit och handlingsutrymme.

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd är experter inom bedömning och betygssättning och har nu skrivit boken Betyg i grundskolan – en handbok för att ge lärare konkret stöd.

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd menar att betygssättningen sedan 2011 blivit alltmer en mekanisk avprickning där lärarna lägger mycket tid på att samla in underlag och motivera betyg – tid som de i stället borde kunna lägga på undervisning.

– Det hoppas vi kunna ändra på genom att ge svar på vanliga frågor och tydliggöra handlingsutrymmet i betygssättningen och kopplingen mellan undervisning, bedömning och betygsättning, säger Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd, som båda har stor erfarenhet av bedömnings- och betygsfrågor.

Betyg i grundskolan – handbok för att ge stöd till lärare

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd

Läraryrket bygger till stor del på tillit och handlingsutrymme. Tillit till att lärare bäst avgör hur undervisningen ska utformas och tillit till att lärare har kompetens att fatta beslut kring betyg utifrån styrdokumenten. Men många av de lärare Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd träffar vid föreläsningar om bedömningsfrågor vittnar om en känsla av att inte vara betrodda. Oron över att bli ifrågasatt kan göra att betygssättningen upplevs som stressande och svår.

Det leder också till att många lärare efterfrågar tydliga riktlinjer och ”rätta svar” i relation till de regleringar som handlar om betyg.

– Det leder till osäkerhet och att orimligt mycket tid ägnas åt att samla in underlag och att motivera betygen, säger Anna Karlefjärd som hoppas att boken ska kunna stärka lärarna i vetskapen om att det är de som har kompetens att bedöma och betygsätta.

Boken baseras på frågor de har stött på under åren de har arbetat med bedömnings- och betygsfrågor och synliggör det hantverk som betygssättning är. Författarna varvar korta svar med resonerande texter för att belysa de avvägningar som en lärare behöver göra.

– Vi vill att lärarna ska kunna stå stadiga i den komplexa betygssättningen. Jag hoppas att vi kan stärka lärarna i deras professionalitet och att de kan lita på sina avvägningar, säger Pernilla Lundgren.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>