GöteborgsOperan i unik AI-satsning: Sandvargen som AI-chatbot
Hem EFTER PLUGGET GöteborgsOperan i unik AI-satsning: Sandvargen som AI-chatbot

GöteborgsOperan i unik AI-satsning: Sandvargen som AI-chatbot

Publicerat av: Redaktionen

2022 tog den kluriga Sandvargen steget från Åsa Linds älskade böcker till operascenen.

Nu dyker karaktären upp som specialbyggd AI-chatbot i ett innovativt och nyskapande projekt som GöteborgsOperan står bakom.

Sandvargen är Åsa Linds prisade, Augustnominerade och välkända boktrilogi, som blivit nyskriven barnopera med samma namn.

I projektet ”Chatta med Sandvargen”, där barn med sina vuxna kan ställa frågor och hamna i lika insiktsfulla och lekfulla samtal, som om de mötte Sandvargen själv vid scenkanten, har GöteborgsOperan velat fördjupa scenkonstupplevelsen med hjälp av AI. Publiken kan nu få möta en operakaraktär på egen hand, i digital form.

GöteborgsOperan i unik AI-satsning: Sandvargen som AI-chatbotLösningen, som skapats av GöteborgsOperan, &friends och Welcom, bygger på AI-verktyget ChatGPT. Utifrån Åsa Linds böcker om Sandvargen och Malin Agheds operalibretto har den virtuella Sandvargens språk och personlighet mejlats fram.

– Vi ville skapa en virtuell karaktär som kändes lika varm och levande som Åsa Linds fina Sandvarg. Det har varit otroligt spännande att utveckla den här lösningen mitt i den våg vi befinner oss i där AI-utvecklingen rusar framåt hela tiden. säger Johan Pollnow, AI-kreatör på &friends.

Och författaren själv är nöjd med resultatet.

– Det är otroligt roligt att möta Sandvargen som chatbot. Operan är ju fantastisk och i den virtuella Sandvargen känner jag igen både den sceniska gestaltningen och den litterära karaktären, säger Åsa Lind.

”Chatta med Sandvargen” är en del av GöteborgsOperans arbete inom digital innovation.

– Med ny engagerande teknik kan vi locka en ny publik att upptäcka GöteborgsOperans värld. Chatten är ett av sätten vi provar andra vägar och lever med vår samtid. Vi låter det arv vi förvaltar möta ny publik och på så sätt göra scenkonsten tillgänglig för fler, säger Eva Essvik, ansvarig för digital innovation på GöteborgsOperan.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>