Då sa rektorn: Det coachande samtalet som jag hade igår med läraren blev inte bra
Hem PEDAGOGSNACK Då sa rektorn: Det coachande samtalet som jag hade igår med läraren blev inte bra

Då sa rektorn: Det coachande samtalet som jag hade igår med läraren blev inte bra

Publicerat av: Redaktionen

Rektorn berättade att läraren kände sig ifrågasatt, betygssatt – att läraren gick i försvar.

Hur håller man ett coachande didaktiskt samtal med en lärare så att det leder till både utvecklingsglädje och konkret utveckling? 

Under de senaste veckorna har jag pratat med både rektorer och förstelärare. De har berättat att de nu gör ett omtag kring lektionsobservationer. Samtidigt berättar de att de känner sig osäkra kring samtalen med lärarna efteråt.

Vi ** har genomfört 3.000 lektionsobservationer och coachande samtal. Här är den första viktiga nyckeln som vi använder oss av: Det första samtalet med en lärare ska ha fokus på att läraren ska längta efter en lektionsobservation och ett samtal till.

Vi vet hur man skapar den längtan.

Då sa rektorn: Det coachande samtalet som jag hade igår med läraren blev inte braVåra utbildningar rustar skolledare och nyckelpersoner i “hantverket” kring att utveckla undervisningen systematiskt på vetenskaplig grund. Är du skolchef eller rektor och ser behovet av att rusta er/dig?

Hör gärna av dig via den här länken med frågor om det är dags för er att ta tag i detta.

Hösthälsningar från
Mats Rosenkvist, BRAVOLesson

Vi = ** Skolkompaniet/Fibbla Kompetens och BRAVOLesson

Detta innehåller våra utbildningar för skolchefer, rektorer och nyckelpersoner

  • Så rustar vi skolledare kring vad skickliga lärare GÖR när elever LÄR – det som leder till studiero, motivation och lärande på vetenskaplig grund.
  • Så genomför vi observationer som leder till utvecklingsglädje och utveckling.
  • Så genomför vi didaktiska samtal som leder till utvecklingsglädje och utveckling.
  • Så gör vi lärarnas reflektioner meningsfulla och systematiska.
  • Så använder vi systemstöd för systematik och data för analys och utveckling.
  • Så rustar vi skolledare kring att skriva en Plan för bättre och bättre undervisning.

 

Det genomförs 100 miljoner lektioner varje läsår på Sveriges skolor. BRAVOLesson är en ledstång för arbetet med kärnan i skolans kvalitetsarbete – systematiskt fokus på undervisningens kvalitet. BRAVOLesson är app-webb-video för lektionsobservationer, kollegialt lärande och feedback till lärare på vetenskaplig grund inom alla skolformer.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>