Nytt samarbete mellan grundskola, gymnasium och bransch.
Grundskole- och gymnasieelever inom Lärande möttes för första gången i ett gemensamt utbildningsmoment tillsammans med Kolmården Wildlife Park.
Mötet mellan elever i årskurs 4 från Lärande Grundskola Östra och Lärande Grundskola Södra i Norrköping, och gymnasieelever från Realgymnasiets naturbruksprogram – inriktning Djurvård – Djurpark, handlade om att lära i verkligheten och av varandra.
– Att Realgymnasiets elever och Kolmårdspersonalen lyckats skapa en dag som lämnar sådana avtryck hos både elever och pedagoger är verkligen något att glädjas åt. Det är i mötet mellan alla våra verksamheter som magin uppstår, säger Therese Strate, verksamhetschef för forskning och utbildning på Kolmården Wildlife Park.
Under dagen fick gymnasieeleverna, som guidade de yngre eleverna, träna på service och bemötande som är en del i deras utbildning.
De berättar om sina upplevelser under dagen:

Elever lär av varandra på Kolmården. Nytt samarbete mellan grundskola, gymnasium och bransch.
– Vi har fått väldigt många och oväntade frågor idag. Allt kan ju inte gå enligt manus, berättar Emelie. Vi får också höra om deras egna erfarenheter och berättelser hemifrån med sina husdjur, eller från när de har varit här tidigare.
Amanda förklarar hur de får anpassa sitt bemötande för en yngre målgrupp:
– Vi försöker hålla informationen på en grundnivå, så att alla hänger med. Man vill vara deras kompis lite mer. Vi kör också många aktiviteter där vi ställer frågor, så att de får vara med och tycka till för att det ska bli lite roligare.
Samtidigt arbetade fyrorna från grundskolan med ”Mitt i min natur”, ett uppdrag som handlar om att förstå människans roll i naturens kretslopp.
– För eleverna i årskurs 4 blir lärandet verkligt när de får möta äldre elever som delar sin kunskap. Samtidigt får gymnasieeleverna växa i sin yrkesroll, säger Marie Qvarfordt, biträdande rektor på Lärande Grundskola Östra.
En av grundskolans elever sammanfattar dagen med gymnasieeleverna kort och träffsäkert:
– Jag tyckte de var talangfulla. Jag tror inte det här var deras första gång, säger han och ler.
Besöket är starten på ett återkommande upplägg, där skolorna tillsammans med Kolmården Wildlife Park, utvecklar värdeskapande lärande enligt Lärandemodellen, med fokus på hållbarhet, relationer och verklighetsnära undervisning.