I onsdags, den 26 februari, överlämnade utredaren Thomas Persson Läroplansutredningen till regeringen.
Bland förslagen i översynen av läroplanen finns bland annat en betoning på grundläggande kunskaper och färdigheter, förstärkning av läsning och skrivande, en stärkt lärarroll, minskade krav på individualisering och anpassning, ramar för undervisningens genomförande och undervisningsstrategier.
Syftet är, enligt utredningen, att skapa mer konkreta kursplaner. Det ska bli tydligare ramar för undervisningen utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och med starkare stöd för lärare, färre lokala beslut och diskussioner. Lärarna ska också bestämma och leda undervisningen.
– Vi välkomnar förändringen som den nya läroplanen innebär, det är ett steg i rätt riktning. Många av förslagen är sådant som vi på Internationella Engelska Skolan (IES) stått för länge, det vill säga en skola där eleverna förstår syftet med undervisningen, som är lugn men inspirerande och där läraren är ledaren i klassrummet, säger Annakarin Johansson Sandman, Head of Academics på IES.
Annakarin Johansson Sandman avslutar.
– Forskning visar också att höga akademiska förväntningar leder till elever som faktiskt lyckas i skolan. För att kunna föra utvecklade resonemang krävs faktakunskaper, vilket den nya läroplansutredningen trycker på och det är vi tacksamma för.
Läs mer om utredningen här:
Internationella Engelska Skolan (IES) är den ledande friskoleorganisationen inom den svenska grundskolan och driver nio av de tio största fristående grundskolorna i landet. Från läsåret 2024/25 går cirka 31 000 elever i våra skolor, 47 grundskolor och en gymnasieskola.
Grundare är Barbara Bergström, en svenskamerikanska som arbetade som lärare i en svensk kommunal skola fram till friskolereformen 1992. Hon sade då upp sig för att starta en skola efter sin övertygelse. Internationalisering, med engelska språket som nyckeln till världen, trygghet och ordning i skolan som arbetsmiljö så att lärare kan undervisa och elever lära samt höga akademiska förväntningar för alla elever, oavsett bakgrund, är de tre principerna som präglat Internationella Engelska Skolan under drygt 30 års verksamhet.