I ett pilotprojekt får elever på högstadienivå lära sig mer om artificiell intelligens (AI) med hjälp av en interaktiv avatar.
Avataren är framtagen av bland andra WASP:s forskningsarena WARA Media & Språk och är anpassad för skolundervisning. Den 26 november kommer eleverna för första gången att få träffa och prata med avataren.
Forskningsarenan WARA Media & Språk, som är en del av forskningsprogrammet WASP, samarbetar med Modda Sörmland och Flens kommun i ett pilotprojekt om hur AI-avatarer kan användas i skolan. Pilotprojektet är en del av ett bredare forskningsprojekt, AI-enabled conversations in science centers and museums, som undersöker möjligheter och konsekvenser av AI-drivna samtalsguider.
NVIDIA och SoftServe har utvecklat AI-avataren som bygger på tekniker som röstigenkänning, talsyntes och stora språkmodeller.
– Digitala assistenter ges ofta ett mänskligt utseende för att skapa en mer naturlig interaktion för användaren, men det ökar samtidigt risken att användaren inte förstår de tekniska begränsningarna med systemet, och tillskriver det förmågor som det inte har. För att komma till rätta med det här problemet bör unga som gamla få möjlighet att prova tekniken tillsammans med en kunnig person som kan förklara vad som händer “under huven”, och varför systemet beter sig som det gör, säger Johanna Björklund, projektledare för WARA Media & Språk och lektor vid Umeå Universitet.
Syftet med projektet är att öka ungas förståelse för hur artificiell intelligens inverkar på samhället, och för forskarna att förstå hur avatarer kan användas i undervisningssyfte. Avataren har berikats med pedagogiskt material för högstadieelever framtaget av lärare i Flen. I första hand kommer AI-avataren att agera assistent under en lektion utvecklad av Benjamin Lüning, leg. gymnasielärare i Flen.
– Med AI-avataren får vi möjlighet att låta samtliga elever interagera och ta till sig ny kunskap på ett lekfullt sätt. Jag som lärare kan självklart hålla genomgångar för hela klassen men när jag sedan ska hjälpa eleverna vidare är det en-till-en som gäller. Med avataren tillgänglig kan eleverna i stället starta i gång direkt. Här har jag också möjlighet att bestämma vad avataren ska ta upp, säger Benjamin Lüning.
Den 26 november sker det första undervisningstillfället på Villa Fridhem i Norrköping. Högstadieeleverna kommer under lektionstillfället att få ställa frågor och direkt få svar av AI-avataren. Undervisningsspråket är engelska.
Media är välkomna att närvara. Kontakta kommunikatör Nelly Sahlstrand för mer information.
Anmälan stänger den 22 november kl 17.
Om WARA Media & Språk
Forskningsarenan WASP Research Arena for Media and Language, WARA Media och Språk, bygger ett multidisciplinärt ekosystem som spänner över flera vetenskapliga fält och industriella sektorer. Arenan är en del av det omfattande nationella forskningsprogrammet Wallenberg AI, Autonomous Systems, and Software Program, WASP.
Om forskningsprojektet AI-enabled conversations in science centers and museums
Projektet undersöker möjligheter och konsekvenser av AI-drivna samtalsguider för lärande i offentliga utbildningsmiljöer, exempelvis i vetenskapscenter och museer, och tar ett bredare grepp om AI i undervisning.
Projektet finansieras av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond och drivs av bland andra Anders Ynnerman, professor vid Linköpings universitet, och Jonas Unger, professor vid Linköpings universitet.
Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.