Essitys varumärken Libresse och Tork har tilldelats en SABRE Award i kategorin Consumer Health för kampanjen “Mens i skolan – en självklar rättighet”.
Syftet med kampanjen var att lyfta hur bristen på mensskydd påverkar ungas trygghet och utbildning – och att påverka fler skolor att erbjuda sina elever gratis mensskydd.
SABRE Awards är en av världens mest prestigefyllda utmärkelser inom kommunikation och delas årligen ut till kampanjer som kombinerar kreativ höjd, strategisk skärpa och mätbara resultat. Kampanjen “Mens i skolan – en självklar rättighet” belönades i kategorin Consumer Health.
Nordisk rapport – och ungas röster i centrum
I samarbete med Sveriges Elevkårer togs en nordisk rapport fram där elever för första gången själva fick komma till tals. I Sverige uppgav 73 procent av de som menstruerar att de skulle känna sig tryggare med gratis mensskydd i skolan, och 49 procent hade missat undervisning på grund av mens.
– Att lyfta ungas perspektiv och kombinera data med verkliga erfarenheter har varit avgörande för att skapa förändring. Vi är stolta över att frågan nu fått både medialt och politiskt genomslag – och att allt fler inser att hygien aldrig ska vara ett hinder för att gå till skolan, säger Rebecca Wendel, varumärkeschef för Tork på Essity.
Resultat och genomslag
Kampanjen väckte stor medial uppmärksamhet och satte också frågan på den politiska agendan. Bland annat hänvisade Liberalerna till rapportens data i en debattartikel där de föreslog att gratis mensskydd bör införas i skolan – något som lyfte frågan till nationell nivå.
En uppföljande enkät bland rektorer visar att 8 av 10 skolor nu erbjuder gratis mensskydd.
För hela rapporten, besök: www.mensiskolan.se