Härryda kommun har, precis som många andra kommuner, länge stått inför utmaningen att få alla elever till skolan.
Närvaro är en aktuell fråga inom utbildningssektorn och de senaste åren har kommunen utvecklat nya, effektiva arbetssätt för att öka skolnärvaron.
Resultaten har inte låtit vänta på sig – Härryda kommuns arbete har uppmärksammats av flera aktörer, bland annat Göteborgsregionen, som nu har producerat en film om kommunens närvaroarbete.
Nya arbetssätt för ökad närvaro
Under pandemin ökade antalet elever med problematisk skolfrånvaro i Härryda kommun. För att möta denna utmaning startade kommunen ett närvaroteam i slutet av 2021 med uppdraget att stödja elever tillbaka till skolan. Trots positiva effekter från teamets arbete var resultaten till en början inte tillräckliga.
Därför introducerades mer systematiska och riktade insatser som har lett till en stor förbättring. Frånvaron har minskat från 22 procent under pandemin till 8,9 procent höstterminen 2024 – en nivå som till och med ligger under de 11,9 procent som noterades innan pandemin. Denna framgång beror i stor utsträckning på de förebyggande och hälsofrämjande insatser som har baserats på noggranna analyser av frånvarostatistik.
– För att öka närvaron arbetar vi på tre nivåer. Den hälsofrämjande nivån omfattar samtliga skolor och syftar till att skapa en god grund för närvaro. På den förebyggande nivån identifierar vi skolor, grupper och individer med högre frånvaro och riktar insatser dit. Slutligen finns den åtgärdande nivån, där skola och socialtjänst arbetar tillsammans med elever med den mest problematiska frånvaron, säger Hanna Ranner, biträdande verksamhetschef för grundskola och elevhälsochef.
Handlingsplaner och etablerade rutiner
Kommunens skolor arbetar utifrån en gemensam handlingsplan och har etablerade frånvarorutiner. Rutinerna gör det också möjligt att tidigt identifiera elever som riskerar att hamna i problematisk skolfrånvaro.
Göteborgsregionens film
Göteborgsregionens nyproducerade film, som lanseras idag, belyser Härryda kommuns arbete med närvarofrågan och lyfter exempel från Djupedalsskolan. Filmen ger en konkret inblick i hur systematiskt närvaroarbete kan skapa märkbara resultat.