Tidsbrist urholkar skrivundervisning i svenska
Hem PEDAGOGSNACK Tidsbrist urholkar skrivundervisning i svenska

Tidsbrist urholkar skrivundervisning i svenska

Publicerat av: Redaktionen

Skrivundervisningen för vuxna som läser svenska som andraspråk påverkas av tids- och resursbrist.

Med få lektioner, korta kurser och stora skillnader i elevernas bakgrund är det en utmaning för lärarna att ge den breda och djupgående undervisning som styrdokumenten efterfrågar.

Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

– Bristen på tid och resurser leder till att det kan vara svårt för lärarna att realisera styrdokumentens intentioner om en bred skrivundervisning. Det väcker frågor om likvärdighet. Får alla elever verkligen samma chans att utveckla sina skrivförmågor, säger Clara Palm, som skrivit avhandlingen i ämnesdidaktik med inriktningar.

Texternas innehåll glöms bort

Tidsbrist urholkar skrivundervisning i svenskaDen aktuella avhandlingen undersöker skrivundervisningen i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning. Genom att studera styrdokument, lärarnas syn på skrivande och hur skrivundervisningen bedrivs i praktiken, framträder en komplex bild av en undervisning som präglas av olika utmaningar.

– Lärarna förlitar sig ofta på en undervisning kunskap om hur man bygger upp en text i form av struktur och språkfärdigheter som stavning och grammatik får stor betydelse, medan texternas innehåll ibland glöms bort.

Stora variationer i upplägg

Enligt studien varierar förutsättningarna och upplägg för vuxenutbildningen mycket. På många skolor har man till exempel bestämt gemensamt i kollegiet vad kurserna ska innehålla, medan lärare på andra håll kan jobba som enda lärare i svenska som andraspråk och själva bestämma innehåll och upplägg.

– Min avhandling visar hur viktigt det är att lärarna får bättre förutsättningar att möta de utmaningar de står inför och att vi behöver fortsätta forska om skrivundervisning för vuxna som andraspråk, säger Clara Palm.

Titel: Skrivundervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning

Kontakt: Clara Palm, telefon: 0707-338996, e-post: clara.palm@gu.se

 

Fakta om avhandlingen:

Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till ökad kunskap om skrivundervisningen i svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning. Avhandlingen undersöker skrivundervisningen utifrån tre olika perspektiv: skrivdiskurser, (hur vi använder skriftspråk i olika sociala sammanhang, och hur dessa sammanhang påverkar vårt sätt att skriva.) i styrdokument, lärares föreställningar och lärares undervisning. Fyra datainsamlingsmetoder användes: dokumentanalys, enkät, intervjuer med lärare och klassrumsobservationer.

 

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>