Årets finalister till lärarutmärkelsen Guldäpplet
Hem NYHETER Årets finalister till lärarutmärkelsen Guldäpplet

Årets finalister till lärarutmärkelsen Guldäpplet

Publicerat av: Redaktionen

Lärare och förskollärare från hela landet har nominerats till lärarutmärkelsen Guldäpplet.

Bland dessa har juryn utsett årets tre finalister, som presenterades i samband med ett webbinarium på fredagen.

– Årets finalister till lärarutmärkelsen Guldäpplet visar hur skickliga lärare skapar de metodiska upplägg och använder de verktyg sammanhanget kräver, för att fånga elevernas intresse och engagemang, utmana eleverna och stödja dem i deras utveckling. De samverkar och utvecklas kollegialt och förbereder eleverna på en okänd framtid, med kunskap och självkänsla, säger Peter Becker, Guldäpplejuryns ordförande.

Guldäpplet har delats ut sedan 2002 och nomineringarna görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet. Processen innebär att det är skolans professioner som väljer ut, motiverar och lyfter fram sina kandidater.

Till årets finalister till lärarpriset Guldäpplet har juryn utsett:

Årets finalister till lärarutmärkelsen GuldäppletFredrik Norman, gymnasielärare i religion och engelska på Bessemerskolan i Sandviken. Fredrik är en inspirerande, idérik och innovativ lärare som använder flera medier och många källor i sin undervisning. Eleverna arbetar mycket med att läsa och skriva texter. I samarbete med skolbiblioteket har Fredrik arbetat med att öka läslusten och läsförståelsen hos alla elever i engelska genom högläsning och stukturerat textabete, både skönlitterära och faktatexter. Genom sitt Digitala laboatorium bloggar han kring undervisningsstrategier, och delar sina reflektioner med kollegor.

Lärarlaget på Lindskolan i Huddinge, en kommunövergripande anpassad grundskola (tidigare grundsärskola) för elever med autism och autismliknande tillstånd med förskoleklass samt årskurs 1-9. Lindskolans lärare har under flera år utvecklat arbetet med kommunikation genom analoga och digitala stöd. Noggrant utvalda digitala verktyg är en stor pedagogisk hjälp när de gäller att bryta ner det abstrakta i lärandet genom att eleverna till exempel själva gör och medverkar i filmer kring olika vardagssituationer. Lärarlaget samverkar med forskare, kring klassrumskommunikation mellan elever och pedagoger/lärare och synliggör hur elever med kommunikationssvårigheter använder olika resurser och stöd.

I lärarlaget på Lindskolan ingår: Annett Andersson, Helena Perlskog, Katarina Sjöberg, Nella Celik, Jenny Pettersson, Catrin Tall och Nina Siirtola.

Mia Hasselblad, förstelärare SO 7-9 och IT-pedagog på Nya Elementar, StockholmI Mias undervisning finns alltid ett fokus på värdeskapande lärande som engagerar eleverna i välden runt omkring dem. Genom att ta hänsyn till elevernas intressen och uppmuntra dem att ta ansvar för sina egna lärandemål, utvecklas en lärmiljö där eleverna kan utforska sina egna idéer och ta initiativ till projekt som påverkar samhället på ett positivt sätt. Genom att använda digitala verktyg och tekniker för att samla och analysera data hjälper Mia eleverna att identifiera problem och möjligheter i samhället och ta initiativ till att skapa lösningar som gör verklig skillnad.

Prisutdelning och Guldäpplets Dag

Den slutliga vinnaren av lärarpriset Guldäpplet 2024 utses torsdagen den 24 oktober på Guldäpplets dag i Stockholm. Var och en av de tre finalisterna presenterar sitt arbete i samtal med forskare. Under Guldäpplets Dag delas också Guldäpplejuryns Särskilda Pris ut.

 

Om Guldäpplet


Guldäpplet är en årlig utmärkelse sedan 2002 som syftar till att synliggöra lärare som utvecklar skolan och undervisningen med stöd av digitala verktyg, medier och arbetsformer. Lärare som lyfter både sina egna elever och sina kollegor, genom samarbete och delande av erfarenheter.

Nomineringarna görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet. Processen innebär att det är skolans professioner som väljer ut, motiverar och lyfter fram sina kandidater. Finalister och vinnare utses av en jury. I juryn medverkar de två senaste årens Guldäpplepristagare, tillsammans med företrädare för samtliga partners samt Susanne Kjällander, docent vid Stockholms universitet. Utmärkelsen blir på så vis en spegling av lärarprofessionens egen bedömning av viktiga insatser och trender.

Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Sveriges Lärare, Sveriges Kommuner och Regioner, Skolverket, eTwinning, Binogi, ILT Education, Netsmart, tillsammans med stiftelsen DIU, grundare och koordinator


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>