Berghs studenter utforskar hållbar kommunikation 2050
Hem UTBILDNING Berghs studenter utforskar hållbar kommunikation 2050

Berghs studenter utforskar hållbar kommunikation 2050

Publicerat av: Redaktionen

Att världen blir allt mer VUCA är ett faktum både dagens och framtidens kommunikatörer behöver anpassa sig till.

Just detta ville vi låta Berghs heltidsstudenter träna på i kursen “Explore Sustainability”.

Kursen är ett sorts fokuserad introduktion till hur kreativa kommunikatörer kan navigera den inte helt okomplicerade relationen mellan hållbar utveckling och kommersialism.

Explore Sustainability på Berghs är en tvärdisciplinär kurs där 175 studenter utforskar de samhällsutmaningar vi står inför och hur företag kan bidra till samhällsnytta samtidigt som de når sina ekonomiska mål. Till sin hjälp får studenterna vedertagna hållbarhetsmodeller så väl som ramverk för hållbar utveckling, exempelvis Agenda 2030, Inner Development Goals (IDG) och The Biodiversity Plan.

Berghs studenter utforskar hållbar kommunikation 2050I den senaste omgången av kursen valde vi ett för oss nytt angreppssätt: vi utmanade studenterna att – med avstamp i social, ekonomisk eller ekologisk hållbarhet – göra kommunikation för år 2050. Beskrivningen av varje arbetsgrupps 2050-scenario skulle utformas med hjälp av ChatGPT och baseras på relevanta dataset och prognoser från idag. Lösningarna presenterades sedan under två dagar inför skolans programansvariga och gästande experter från kommunikationsbranschen och Vinnova.

– När omvärlden blir mer volatil, och dramatiska förändringar ökar i både frekvens och hastighet, ställer det ofta till det för våra långsiktiga kommunikationsplaner och varumärkesbyggen. I ljuset av detta ville vi utmana studenterna att skapa intressant kommunikation, som tacklar riktiga problem, när alla andra parametrar än människans (förhållandevis) tidlösa natur är okända, säger Axel Barvaeus programansvarig Strategisk kommunikation och PR på Berghs Soc.

I studenternas arbeten var genuina sociala relationer, lokalanpassade lösningar, och hållbar konsumtion återkommande teman. Både etablerade varumärken och startups ikläddes rollen som avsändare för kreativa, hållbara lösningar, från hårdvaruinnovationer till ett nytt bostadsområde för självstående kvinnor i Stockholm.

Ta del av resultatet av de tjugofyra gruppernas arbete; observera att alla lösningar utvecklades utan insyn från de berörda varumärkena, och att filmerna är studentarbeten och därför kan innehålla ickelicensierat material.

 

Om Berghs School of Communication

At Berghs, we are passionate about all forms of communication. Our mission is to continue educating the best communicators of the future and watching them grow, a tradition we have upheld since 1941. Berghs is a world-leading school in communication, renowned for consistently maintaining a high level of creativity and strong innovative capacity. We work closely with the industry to meet demand for sought-after skills, and our teaching approach focuses on translating theory into practice by integrating real-world challenges into the classroom.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>