När AI och digitalisering omformar arbetsliv, utbildning och samhällsstruktur, väljer Bona folkhögskola i Motala att gå från ord till handling.
Genom projektet Framtidens lärande experimenterar man inte bara med nya tekniska verktyg – man testar nya arbetsmetoder, omvärderar gamla strukturer och bygger ett framtidsanpassat lärandesystem med vuxenutbildningen som bas.
Det här är inte en digital satsning i mängden. Det är ett transformerande angreppssätt där – exempelvis – hela personalstyrkan lär sig att programmera. Inte för att bli utvecklare, utan för att förstå tekniken som formar vår samtid och framtid. De skriver kod, felsöker och använder AI som stöd – på samma sätt som man kan lära sig ett hantverk för att verkligen begripa det.
Grundläggande frågeställningar är: Vad är det vi vill uppnå med lärande – och hur gör vi det bäst utifrån dagens (och morgondagens) förutsättningar? Hur ser framtidens utbildningsstruktur ut?
Projektet Framtidens lärande bygger vidare på folkbildningens idé – men i ny tappning:
- Vad behöver vuxna lära sig i dag för att vara aktiva samhällsmedborgare?
- Hur ser framtidens lärarroller och kompetensbehov ut?
- Hur kan vi använda AI inte bara som verktyg, utan som utgångspunkt för ett nytt tänkande kring lärande?
Projektet omfattas bland annat av seminarier och workshops, med teman såsom teknikanvändning, nya modeller för lärande och verksamhetsutveckling. Dessa drivs tillsammans med samhälls-och framtidsanalytikern Troed Troedsson.
Ett arbetssätt för hela samhället?
- Det arbetssätt som utvecklas här på Bona folkhögskola bör ha motsvarighet i alla sektorer, till exempel inom vården, kulturen, den traditionella skolan, näringslivet och myndighetsvärlden, menar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola. Det räcker inte längre att ”hänga med” i utvecklingen. Vi måste bygga om – inifrån.
Precis som Bona folkhögskola ställer sig frågan ”vad är det vi vill uppnå” och låter svaren forma nya strukturer, så behöver vi nationellt skapa fler rum för experimenterande, omprövning och konkret lärande kring AI, digitalisering och förändrade livsvillkor.
En relevant berättelse ur flera avseenden
Arbetet som pågår på Bona folkhögskola är en berättelse om framtidens kompetens – och modet att forma den. Det är en berättelse om hur svensk folkbildning tar steget in i AI-eran. Och det är en berättelse med bäring långt bortom utbildningsvärlden.