Utemiljön på de kommunala grundskolorna har utvecklats för att främja barnens och elevernas lärande, utveckling och välbefinnande.
Arbetet med att satsa på utemiljöerna har pågått under några år och inleddes med en omfattande kartläggning av de kommunala skolgårdarna.
Resultatet från kartläggningen har sedan dess legat till grund för ett utvecklingsarbete av utemiljöerna som barn- och utbildningsförvaltningen har drivit tillsammans med teknik- och fastighetsförvaltningen.
Utemiljön på bland annat följande grundskolor har förbättrats:
- Brandthovdaskolan (del 1)
- Hällbyskolan
- Skiljeboskolan
- Sofiaskolan, Luktärten
- Viksängsskolan
Arbetet med att förbättra utemiljön på följande grundskolor fortsätter:
- Brandthovdaskolan (del 2)
- Fridhemsskolan
- Ormkärrskolans anpassade grundskola
Målet med Västerås stads satsning på utemiljöer är att bidra till att skapa en bättre och mer hållbar framtid för invånare i Västerås, med särskilt fokus på barnens utveckling och välbefinnande.
– En väl utformad lekmiljö blir även en lärmiljö som erbjuder barnen möjligheter att utforska, experimentera och interagera med både material och andra barn. Dessa miljöer kan vara både inomhus och utomhus och bör vara utformade för att vara säkra, stimulerande, utmanande och inkluderande. Det är grunden till att vi vill göra den här medvetna satsningen på våra utemiljöer till en naturlig lärmiljö, berättar Maria Tsingos lokalplanerare på barn- och utbildningsförvaltningen och Magdalena Rehnberg avdelningschef på Naturskolan.
Investeringen i skolmiljöer som uppmuntrar lek, hälsa och lärande, är en del av arbetet att kunna förbättra både skolresultat och barns allmänna välmående.