I dag lämnar Swedish Edtech Industry in sitt remissyttrande till AI-kommissionens färdplan för Sverige.
Samtidigt publicerar vi en debattartikel i Altinget: Regeringens bristande intresse för skolan är ett problem, där vi riktar skarp kritik mot regeringens passivitet i utbildningsfrågan.
Utbildning och kompetens är avgörande för att AI-utvecklingen ska gagna hela samhället. Men medan EU rullar ut sin strategi med investeringar i AI-kunnighet från grundskolan och uppåt, saknar Sverige fortfarande en plan för skolan, säger Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry. Många vet nog inte om det, men AI-kunnighet kommer att mätas i PISA från 2029. Det hoppas jag kommer att väcka intresse hos ansvariga politiker.

Jannie Jeppesen , VD Swedish Edtech Industry
I debattartikeln lyfter vi att AI-kommissionen förbjudits att lämna förslag som berör skolan, trots att två miljoner barn och elever påverkas av AI redan i dag. Vi påpekar att Sverige måste steppa upp för att hänga med nu när EU, OECD (PISA) och grannländer rör sig snabbt framåt med gemensamma AI-ramverk och investeringar i lärarkompetens och livslångt lärande.
Vi uppmanar regeringen att:
- Inkludera hela utbildningssystemet i Sveriges AI-strategi.
- Investera i bred kompetensutveckling på arbetsmarknaden.
- Se AI-kompetens som en del av Sveriges digitala och demokratiska säkerhet.