Lärarens roll ska stärkas och bli mer aktiv, det är ett av många förslag i den läroplansutredning som skolminister Lotta Edholm tog emot i onsdags.
Läromedelsförfattarna välkomnar att utredningen lyfter läromedel som en viktig del av undervisningen, och att det framgår att läraren ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får använda läromedel.
Under pressträffen lyfte den särskilda utredaren Thomas Persson att lärares roll ska stärkas och att det ska bli tydligare att det är läraren som leder undervisningen. En skrivning om lärares inflytande över läromedelsinköp saknas dock.
– Att läromedel nämns över hundra gånger i utredningen visar att läromedel är en oerhört viktig del av svensk skola. Det är verkligen glädjande. Vad vi saknar är ett förtydligande kring lärares inflytande över val av läromedel. Vi menar att det är en självklarhet att det är lärarna som vet vilka läromedel som funkar i deras klassrum, och om lärarens roll ska stärkas behöver lärare garanteras inflytande över läromedelsinköpen genom en skrivning i läroplanen, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.
Läromedelsförfattarna är en medlemsdriven intresseorganisation för alla författare av läromedel och kurslitteratur. Vi för författarnas talan och jobbar för att förbättra deras förutsättningar, villkor och rättigheter.